Hon är skolledaren på makthavarlistorna: ”En röst som behöver bli hörd”

Daria Ramzi, skolledare i Jönköping, har placerat sig på listan över Sveriges framtida kvinnliga ledare. Till vänster: De kvinnliga ledarna som tagit sig in på Ledarnas makthavarlista, Daria Ramzi längst ner till höger. Foto: Privat/Pernilla Pettersson/Ledarna
Ledarskap
Daria Ramzis väg in i skolledaryrket började redan i grundskolan, efter åratal av mobbning och utsatthet.
Nu placerar hon sig, som enda skolledare, på makthavarlistor.
– Vårt ledarskap är oerhört viktigt, och jag tycker inte att det har uppmärksammats tillräckligt mycket, säger hon.

Emelie Henricson
emelie.henricson@skolledaren.se
Publicerad: 2025-05-30 11:25
LÄS ÄVEN: Förskolerektor Anette prisas: ”Vi kan förändra så mycket”
LÄS ÄVEN: Han vinner Stora skolledarpriset – hyllar medarbetarna
När fackförbundet Ledarna skapade sin makthavarlista 2025 placerade sig Daria Ramzi, verksamhetschef för MoA Lärcentrum, vuxenutbildning i Jönköping, på topp 50 av Sveriges framtida kvinnliga ledare.
Lokalt har hon också nominerats av Science Park, Handelskammaren Jönköpings län och Region Jönköping till utmärkelsen Årets unga ledande kvinna.
På bägge listorna står hon som ensam skolledare.
– Det är ett kvitto på att det här är en röst som behöver bli hörd, och det säger något om att det är alldeles för få skolledare som blir uppmärksammade nationellt för sitt goda ledarskap, säger Daria Ramzi.
Hon konstaterar att många av de andra kvinnliga chefer som placerar sig på liknande typer av listor arbetar inom exempelvis vinstdrivande bolag inom tech eller IT. Branscher där det är enkelt att mäta framgång genom analys av siffror.
– Men det är så få som förstår vad ledarskap inom skola faktiskt innebär, vi jobbar med människor, kunskapsundervisning och formar framtidens medborgare. Det är ett oerhört viktigt ledarskap, som jag tycker få har uppmärksammat tillräckligt mycket. Så det betyder otroligt mycket att jag som skolledare tagit plats på makthavarlistorna, säger hon.
”Saknas förståelse för vad skolledare gör”
Daria Ramzi har som 34-åring hunnit arbeta knappt tre år som skolledare och börjar snart sista året på rektorsprogrammet. Först arbetade hon som biträdande rektor och sedan som rektor på grundskolan Vittra Samset, och i år tillträdde hon som verksamhetschef för MoA Lärcentrum.
– Jag tror att det saknas förståelse och kunskap för vad vi skolledare gör och vilket stort ansvar vi har i samhället. Vi kan inte mäta vårt ledarskap i siffror på samma sätt som i andra branscher, säger hon, och fortsätter:
– En skolledare som analyserat vad verksamheten behöver och som därefter investerar i sina elever, som byter ut det där fotbollsmålet för att det gynnar eleverna, gör den stora förändringen som organisationen är i behov av eller anställer den där extra läraren så att lärarkåren får bättre förutsättningar. Det är den skolledaren som är skicklig, inte den som har bäst siffror.
Daria Ramzi, som blev färdigutbildad lärare inom F-6 som 22-åring, pratar om vikten av att hitta sitt ”varför” som ledare. För henne kom det tidigt. Att hon skulle arbeta inom skolans värld bottnade i den egna skolgången.
– Jag ville bli lärare, för att jag upplevde att de lärare jag mötte under min skoltid inte höll måttet. De såg inte mig, och jag var otroligt mobbad och utsatt. Jag gömde mig ofta på toaletten och mådde dåligt, säger hon.
Daria Ramzi fick ofta kommentarer om sitt ursprung och hur hon såg ut, att hon skulle ”åka tillbaka dit hon kom ifrån” och hon beskriver en skoltid präglad av rasism.
– Jag är född och uppvuxen i Sverige under 90-talet, och det var mycket dold rasism inom skolans värld då. Jag upplevde inte att lärarna tog sådant på allvar, och man jobbade inte lika aktivt med genus, inkludering och utanförskap som i dag.
Format henne som ledare
När skiftet kom mot att lyfta frågor om mobbning och utanförskap, och när kampanjer från organisationer som Bris och Friends började uppmärksammas, var det redan för sent.
– I mitten av 2000-talet upplevde jag att det nästan blev modernt att jobba med antimobbningskampanjer, men då hade en annan mått dåligt hela sin grundskoletid och förlorat otroligt mycket värdefull kunskap, som jag har behövt jobba aktivt för att ta igen sen.
Den egna erfarenheten har varit en motor för Daria Ramzi under hennes 12 år inom skolan. Hon beslutade att skaffa tio olika behörigheter som lärare, för att kunna finnas där för så många elever som möjligt. Och mobbningen har bidragit till att forma henne som ledare, menar hon.
– När jag klev in och blev skolledare hade jag med mig min historia och jag tror att det är en viktig ingrediens i att vara en autentisk skolledare. Att man förstår hur utsatthet ser ut, hur det kan kännas och hur man mår i en utsatt situation. Det är jag som rektor som ansvarar för att leda skolans elevhälsoteam i förebyggande och främjande åtgärder för varje elev, och genom det grundar sig mina ledarskapsvärderingar i min historia, säger Daria Ramzi.
Vill förändra
Daria Ramzi beskriver att hennes ”varför” har förändrats. Nu till att vilja arbeta med att förändra skolan på organisationsnivå för att på så sätt nå ut till fler.
– Inte bara till de 25-30 elever jag mötte varje dag, utan hur kan jag göra så att skolor utvecklas mot det bättre? Då lös mitt varför i självklarhet mot ett ledarskap, och när den dörren öppnades klev jag in och tänkte det här kan jag inte, så det klarar jag nog, säger hon.
Vad ser du behöver förändras inom skolan?
– Våra elevers mående. Vi måste arbeta för att motverka mobbning. Det är inte något man gör för att det är trendigt, under en viss period som en åtgärdande insats eller för att det låter bra eller ser bra ut. Det är något vi ska göra för att kunna ha en hållbar skola. Vi behöver ha förståelse för där eleven befinner sig. Var hänger eleverna i dag, vad är aktuellt för åldern du undervisar, eller skolan du arbetar på. Vi behöver ha förståelse för spel och sociala medier och deras påverkan på eleverna.
Vad behöver förändras i skolans värld för skolledaryrkets skull?
– För skolledare handlar det om ett hållbart ledarskap, vi ser alltför ofta hur skolledare byts ut på många olika enheter. Det är inte kontinuitet och hållbarhet, vilket är väldigt viktigt om man ska kunna förändra eller göra en förbättring på en enhet. Det är viktigt att skolledare får rätt förutsättningar för sitt uppdrag.
Hon pekar på förutsättningar i form av tid och verktyg, schema, arbetstid och stöttning från stabsfunktioner.
– Jag som chef och ledare är ansvarig för medarbetarnas personliga utveckling, och för att ge dem verktyg att lyckas i sina befattningsbeskrivningar. Exakt samma sak bör vara implementerat uppåt, oavsett vilken organisation du tillhör. Du behöver få rätt förutsättningar för ditt uppdrag så att du kan göra ett bra jobb som är hållbart för dina medarbetare och skolans elever, som i sin tur gör att en skola växer, frodas och mår bra, säger Daria Ramzi.
Det här är Daria Ramzi
Ålder: 34 år.
Bor: Taberg, utanför Jönköping.
Gör: Verksamhetschef för MoA Lärcentrum i Jönköping.
Därför vill jag vara skolledare: ”För att få vara med och forma samhället till en bättre värld. En värld mina tre barn ska trivas att vistas i. Det är väldigt viktigt att man inte jobbar som skolledare för titelns skull, för lönens skull eller för prestigen – utan man jobbar för att man vill förändra. Jag satte mig inte vid chefsbordet för att jag ville passa in, jag satte mig ner vid bordet för att jag ville förändra.”
Så gör jag för att mitt ledarskap ska vara hållbart: ”Jag behöver tanka energi genom att göra det jag tycker är roligt och energigivande. Sedan behöver jag ofta självreflektera, med självreflektion kommer man till insikt i vad man bör släppa, vad man kan påverka och vad man ska förbättra.”
Sociala medier: Instagram och Linkedin. ”Jag använder mina kanaler, speciellt Instagram, till att berätta om chefskap och skolledarskap och hur man ska göra för att det ska bli en inkluderande arbetsplats. Jag får dagligen respons av mina följare med tacksamhet för att jag vågar lyfta på intressanta ämnen och framförallt att jag gör det ur ett chefsperspektiv.”
Darias viktigaste ledaregenskaper
- Att vara nyfiken, autentisk, tydlig. Jag ser till att mina medarbetare vet vad som förväntas av dem, först då kan de leva upp till sitt uppdrag. Och om jag upplever att de inte gör det, då ger jag dem rätt verktyg och förutsättningar för att lyckas.
- Ödmjukhet, det finns ingen prestige i mitt ledarskap eller i mina lärares tjänster. Vi jobbar tillsammans!
- Att visa uppskattning. Ger man respekt får man respekt, är man lojal så får man lojalitet tillbaka.
- Att komma ihåg att man inte är expert på något område, vi lär medan vi lever.
- Kommunikativ. Jag är en rak och tydlig ledare, som levererar mitt budskap genom att ha med sig att det är viktigt med hur du säger något och inte vad du säger. Landar något jag säger inte väl, är det viktigt att vara varse om det och möta dialogen.
Daria Ramzis råd till andra skolledare i början av sin karriär
- Var nyfiken och lär känna din verksamhet. Fokus bör framför allt ligga på verksamhetens historik, nuläge samt den framtida utvecklingsriktning du ser som nödvändig.
- Alla ledare begår misstag och tar felaktiga beslut. Men äg dina misstag. Berätta att det här landade fel, om du märker att det gjorde det. Revidera beslut som du inte kan stå bakom. För det är både mänskligt och ödmjukt att göra det.
- Tappa inte bort dina värderingar. Om du har tagit beslut som du vet går i linje med dina värderingar som ledare och som du vet kommer gynna verksamheten och medarbetarna – så kan du vara trygg i det. Du kommer inte att bli omtyckt av alla dina medarbetare, det är inte målet med ditt uppdrag och det är helt okej!
- Jämför inte dig med någon. Du är du, och du sitter där du sitter för att du är kompetent. Det här med imposter syndrome är också viktigt att prata om. Många sitter nog och tänker ”oj, nu blev jag ju chef, vad innebär det här.” Du kommer att märka det genom åren. Under resans gång är det viktigt att du inte tappar fotfästet om vem du är och vilka personliga värderingar och principer som präglat ditt varför.
- Våga utmana dig själv även i det som du tycker är tryggt. Våga göra förändringar som du vet kommer ta mycket tid och engagemang, eller ekonomi. Våga gör dem så du inte hamnar i ett hamsterhjul. Ingen vill ledas av en obstinat ledare som ofta mumlar: “Det var bättre förr” eller “Så här jag alltid gjort.”