Klart: Här är skolledarnas yrkesetiska riktlinjer
Ellinor Häreskog, förste vice ordförande, Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande och Henrik Carnhede, andre vice ordförande i Sveriges Skolledare. Bild även från när förbundsrådet diskuterade det förslag till yrkesetik som nu klubbats. Foto: Tomas Bergqvist/Isabell Strand
Etik
Barn, elever och folkhögskoledeltagare i främsta rummet. Att verka för demokrati och alla människors lika värde. Att uppträda på ett sätt som upprätthåller respekten för yrkeskåren.
Det är tre frågor som ingår i Sveriges Skolledares nya yrkesetiska riktlinjer.
Håkan Söderberg
hakan.soderberg@skolledaren.se
Publicerad: 2025-05-16 08:00
LÄS ÄVEN: Ny forskning: Därför lämnar skolledare yrket
LÄS ÄVEN: Sveriges Skolledare ska ta fram krigsstadga
LÄS ÄVEN: Här är politiken som Sveriges Skolledare vill driva
Vid Sveriges Skolledares kongress i maj för dryg ett år sedan fattades beslut om att ta fram en ny yrkesetik. Under förra veckans förbundsråd diskuterades ett förslag till yrkesetiska riktlinjer, som nu har klubbats av förbundsstyrelsen (se mer i faktaruta).
Utgångspunkten för det stöd som yrkesetiska riktlinjer kan ge är skolledares mycket omfattande uppdrag. Det utgår från demokratiska beslut, fattade av regering och riksdag. Beslut som uttrycks i olika regelverk, där läroplanerna särskilt kan nämnas.
– Skolledare har ett stort ansvar för såväl barn, elever och deltagares skolgång, som för organisationens riktning. Att ha en gemensam yrkesetik att luta sig mot är avgörande. Den ger kraft och kompass i det dagliga ledarskapet, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande för Sveriges Skolledare, i en kommentar.
Yrkesetiskt råd
Uppdraget utformas också av myndigheters och huvudmäns styrning. Vidare berörs det av fler författningar än de som gäller utbildning. Som exempelvis regelverk inom arbetsmiljöområdet och sekretesslagstiftning. Barnkonventionen och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna har också betydelse.
Förbundsstyrelsen beslutade också att inrätta ett yrkesetiskt råd, som får till uppgift att vara rådgivande till styrelsen och skolledarkåren i yrkesetiska frågor.
– Ett yrkesetiskt råd kan ge skolledare stöd i etiskt svåra beslut och bidra till kontinuerlig reflektion i kåren, säger Henrik Carnhede, andre vice ordförande.
En annan fråga är hur skolledarnas gränser i etiska frågor ska se ut. Barns, elevers och folkhögskoledeltagares bästa, samt demokratiska principer, är värden som väger tungt inom skolledarnas yrkesetik. Om uppdraget förändras på ett sätt som hotar eller åsidosätter dessa värden, ska skolledare kunna påtala detta och komma med konstruktiv kritik. Och kanske, i yttersta fall, pröva sin lojalitet mot uppdraget.
”Verktyg för att göra rätt även när det är svårt”
Skolledares eget uppförande hanteras också i den nya yrkesetiken. Många skolledare agerar på ett sätt som ger yrkeskåren respekt. Men enstaka skolledare som handlar olämpligt kan skada kårens anseende. Så de yrkesetiska reglerna syftar samtidigt till att framhålla och upprätthålla ett gott agerande bland skolledarna.
– Yrkesetiken är vår gemensamma värdegrund – ett verktyg för att göra det rätta även när det är svårt, säger Ellinor Häreskog, förste vice ordförande.
Här är de yrkesetiska riktlinjerna
- Skolledare sätter barns, elevers och folkhögskoledeltagares bästa i främsta rummet.
- Skolledare verkar för demokrati och alla människors lika värde.
- Skolledare arbetar efter det uppdrag som utgår från demokratiskt fattade beslut.
- Skolledare främjar huvudmannens styrning och informerar denne om hur styrningen påverkar verksamheten.
- Vid ledning och utveckling av undervisning och övrig verksamhet, utgår skolledare från vetenskap och beprövad erfarenhet.
- Skolledare skapar trygga och stödjande förhållanden för barns, elevers och folkhögskoledeltagares lärande och utveckling.
- Skolledare bemöter barn, elever, folkhögskoledeltagare och medarbetare respektfullt, motverkar diskriminering och kränkande behandling samt hanterar känsliga uppgifter med varsamhet.
- Skolledare tar ansvar för medarbetarnas villkor och utveckling, och respekterar deras kompetens och ansvarsområden.
- Skolledare verkar för ett öppet klimat inom organisationen där medarbetare engagerar sig i verksamhetsfrågor.
- Skolledare eftersträvar hög kompetens för uppdraget och utvecklar denna fortlöpande.
- I och utanför tjänsten uppträder skolledare på ett sätt som upprätthåller respekten för kåren och som är förenligt med dessa yrkesetiska riktlinjer.