Här tar musiken plats i förskolan: ”De estetiska ämnena har fått stå tillbaka”
Rektor Catarina Ramnemark Vallejos tycker att musiken och rytmiken behövs i förskolans värld när prestationskraven riskerar att ta över i vardagen. På bild till vänster: Olle Mörkberg, utbildad förskollärare med musikprofil, en inriktning som bara finns här i Malmö. Foto: Christina Örnberg
Förskola På Gröna dockans förskola i Västra hamnen i Malmö spelar musiken en viktig roll. Rektor Catarina Ramnemark Vallejos sjunger lekens och musikens lov.
Martin Röshammar
redaktionen@skolledaren.se
Publicerad: 2025-06-24 08:00
LÄS ÄVEN: Kraftig ökning av barn i förskolan efter hembesöken
LÄS ÄVEN: Här testar rektorn elcyklar – så fungerar satsningen i Borås
Kockumsvarvet är borta sedan länge, det som en gång var Malmös största arbetsplats. Men det finns spår av varvsindustrin och båtar i området Västra hamnen ändå. Exempelvis heter förskolan där Olle Mörkberg jobbar, Gröna dockans förskola, där ordet docka syftar på varvsdocka. Avdelningarna heter saker som Kajutan, Kabyssen, Skonaren och Koggen.
Den här förskolan, och många andra i Malmö, är med i ett så kallat ULF-projekt (utbildning, lärande, forskning), forskning om flerstämmig didaktisk analys av musik och litteracitet.
Inne i ett för stunden barntomt rum berättar Catarina Ramnemark Vallejos, som är rektor för fem olika förskolor i Västra hamnen, däribland Gröna dockans förskola, om sina tankar kring musik, pedagogik och förskoleverksamhet. Snart börjar morgonsamlingen med Olle Mörkberg. Han började först som musikälskande vikarie på olika förskolor runt om i området. Nu är han utbildad förskollärare med musikprofil, en inriktning som bara finns här i Malmö.
– Det var hans fina samarbete med kollegan Linnea Persson, som gått samma utbildning, som gjorde att jag kände att vi måste hitta tillbaka till musiken. De estetiska ämnena i förskolan har fått stå tillbaka på något sätt, säger Catarina Ramnemark Vallejos.

Förskollärare Olle Mörkberg har hjälp av rektor Catarina Ramnemark Vallejos på samlingen. På bild syns också Alvin, Nairi, Isac, Lucas, Cleo och Wenche. Foto: Christian Örnberg
Saknar skapandet
Musiken har alltid funnits i hennes liv. Hon sjöng i kör och spelade piano när hon var barn. Hennes mamma var kantor och ja, sedan gifte sig Catarina Ramnemark Vallejos med en kammarmusiker.
Hon menar att det som hon kallar för förskolans själ, till viss del har försvunnit. I debatten, i media, i alla presentationer som görs på förskolan. Hon uttrycker en saknad när det kommer till skapandet. Hon talar om de estetiska uttrycksformerna, om rörelse och musik och hon hävdar att prestationskraven har kommit in i förskolans värld, att pedagogerna måste kunna vara duktiga musikanter. Det tycker hon är fel, musiken och skapandet ska finnas i förskolan ändå.
”Vi förväntas lösa alla problem”
Hon menar också att det är viktigt att hitta metoder för att rikta sig till många barn samtidigt, att förskolan är en, som hon uttrycker det, gruppvistelse.
– Då måste vi ha verktyg för att jobba i grupp och musik är ett sådant verktyg. Men självklart måste individen få plats ändå i gruppen. Olle Mörkberg bidrar med glädjen och lusten till skapandet. Han engagerar hela kollegiet, förklarar Catarina Ramnemark Vallejos.
Visst är dokumentation ett måste, poängterar hon, men risken finns att alla krav, alla kvalitetsrapporter och analyser, gör att glädjen i relationen till barnen tappas bort. Hon skakar intensivt på huvudet och stryker under, med tydliga streck i luften, att de aldrig får glömma bort varför de är här. För barnens skull.
– De tankarna går hand i hand med bilden av förskolan som jag tycker att media ger. Att vi förväntas lösa alla problem. Vi ska förebygga så mycket, psykisk ohälsa och kriminalitet. Vi ska se tidiga tecken, men den pressen gör att vi ibland glömmer vardagen, säger Catarina Ramnemark Vallejos.

Olle Mörkberg, använder sig av musiken som verktyg i vardagen. Till höger:
Lucas, Cleo och Nairi har morgonsamling.
Hållit i fortbildningar
Hon återknyter till Olle Mörkberg och de andra två förskollärarna med musikprofil som jobbar på hennes fem förskolor. Musik handlar om lust och glädje men systematiken i arbetssättet gör att barnen med hjälp av musiken utvecklar språket, jobbar med sina känslor. Hon menar, precis som Olle Mörkberg, att det går att förstärka alla förskolans ämnen med musik. Olle Mörkberg och Linnea Persson har hållit i både fortbildningar och inspirationsworkshops och Olle Mörkberg har ofta musikstunder för hela Gröna dockans förskola.
– Olle är väldigt närvarande med barnen. Han är skicklig på att plocka upp deras lust, deras lekar, sådant som de gillar. Han kan bolla med orden, tonsätta och skapa tillsammans med barnen. Olle är skicklig på att fånga in en stor barngrupp. Och han gör musikstunder för hela huset, berättar Catarina Ramnemark Vallejos.
”Lång tradition av musik”
Olle Mörkberg är klädd i en ljusbrun manchesterskjorta och framför honom på golvet sitter Wenche, Nairi och de andra barnen. Han spelar på sin klistermärkesfyllda gitarr och växlar sömlöst mellan olika tempon och olika stämningar.
– Vi ska sjunga 'Trala', Alvin, vill du att vi ska sjunga den stora eller lilla?
– Den jättestora!
Så reser de sig alla upp och det är stooora gester, stora handklapp. När det är den lilla varianten, som Nairi beställer, är det tyyyyst, viskande och försiktigt som gäller. Sedan kommer hemliga lådan fram och barnen blir ännu mer på tårna. Vad ska hända nu?
Efter morgonsamlingen säger Olle Mörkberg att han, som växte upp i Umeå, i många år utforskade musiken som verktyg på förskolan, innan han insåg att han ville sätta ord på det där han till exempel gjorde på sina morgonsamlingar. Han ville fördjupa det musikdidaktiska, han ville veta mer.
– Förskolan har en lång tradition av musik, samling och sång, det finns i själva institutionen. Men det pratas inte alltid om vad det är vi gör, varför vi gör det och hur man också kan göra det. Nu, med hjälp av utbildningen, kan jag genomföra en mer planerad undervisning, säger Olle Mörkberg.

När Olle Mörkberg tar fram gitarren blir det full fart. Här syns Lucas, Leo, Nairi, Isac, Alvin och Wenche på morgonsamlingen.
Enkla medel
Samtidigt är erfarenheterna han har samlat på sig viktiga. Han har lärt sig att det är bra att använda sig av saker som gör det lättare att skapa berättelser, som en hemlig låda. Han har också läst dramapedagogik och den erfarenheten tycker han gifter sig bra med musiken och det estetiska arbetet i förskolan. Med enkla medel skapas spänning. En krokodil, en liten plastkrokodil, kan ha ätit upp armen på en liten leksaksfigur. Eller har gubben som kallas för Tomten bajsat i lådan? Ska de kolla?
Entusiastiskt pratar Olle Mörkberg om att musiken kan användas som ett mål, men också som ett medel för något annat, som språkutveckling, eller matematikinlärning, eller vad det nu kan vara.
– Musiken är även ett ämne i sig. Man kan prata om dur- och moll-ackord, och vi kan lyssna efter skillnader i hur de låter. Hur låter det när man gör så här? Eller så här? Vi kan sätta ord på det vi gör, visa olika tempon. De får vara med och tillsammans spelar vi, de har trummor eller som i dag, rytmägg, långsammare eller snabbare eller högre eller lägre, förklarar Olle Mörkberg.
”Handlar om att få barnen att våga”
Så säger han att grunden, kärnan, är att det är kul med musik. Musik kan också vara läskig eller sorglig, men oftast är det roligt. De rör sig tillsammans, de dansar, sjunger tillsammans och vad de spelar och sjunger, det är också viktigt, menar Olle Mörkberg. Förskolan måste bort från vad han kallar för förskolekanon, de måste komma vidare ifrån ”Bä, bä, vita lamm” och ”Blinka lilla stjärna”. Det behövs mer variation, mer av överraskningar, fler genrer. En positiv förväntan ska skapas.
– Kulturen generellt i samhället är motarbetad i dag. Det sparas överallt, på alla nivåer och jag kan inte påverka den stora bilden. Men jag kan göra något här, i vardagen. Jag kan erbjuda musik och få dem att utöva musik genom att ha instrument tillgängliga hela dagen. Det är också en rättighetsfråga att få barnen att använda sina röster i förskolan, säger Olle Mörkberg och fortsätter:
– Det handlar om att få dem att våga, att ge även de blyga barnen mod att uttrycka sig.
Olle Mörkberg: Så kan du arbeta med musik I förskolan
1. Sjung
Hitta nya sånger (eller skriv egna). ”Blinka lilla stjärna” kommer definitivt att förlora i attraktionskraft när ni sjungit den med barnen för trehundranittioandra gången. Utmana och överraska med nya sånger. Det finns en uppsjö av sångböcker och spellistor på musikströmmningstjänster för inspiration. Den som söker skola finna!
2. Lek
Använd lekmaterial som är kopplat till sångerna. Dramatisera, berätta, levandegör. Själv har jag en magisk låda där olika figurer kommer upp, men bara om vi säger de magiska orden.
3. Spela
Om ni har instrument på förskolan, TA FRAM! Om ni är osäkra på hur de kan användas, googla lite. Men framför allt, prova och utforska tillsammans med barnen. Låt också instrumenten vara tillgängliga i den pedagogiska miljön. Bullrar det för mycket? Prova att sätta i öronproppar när det trum-jammas som intensivast.
4. Dansa
Musik och kropp hör ihop. Om ni sjunger i samlingen, tänk på dynamiken. Många barn blir halvtokiga av att sitta still för länge. Upp och stå, dansa gör rörelser. Använd er av rörelser som finns till sången eller låt barnen vara med och hitta på nya.
Catarina Ramnemark Vallejos
Är: Rektor för fem förskolor i Västra hamnen i Malmö.
Fyller: 65 år i juli.
Bor: I Landskrona.
Vill: Stärka leken och musiken i förskolan.
Olle Mörkberg
Är: Förskollärare med musikprofil på Gröna dockans förskola i Malmö.
Bor: I Malmö.
Ålder: 41 år i augusti.
Vill: Skapa morgonsamlingar som är fyllda av förväntan och inte av väntan. Olle Mörkberg har samlat sina barnsånger och tonsättningar på Soundcloud under ”Fröken Olles ljud och oljud”.