Undersökning: Så få skolledare har fått AI-utbildning

Skolledaren Eva Eriksson Solemaini arbetar mycket med AI-frågor. Hon menar att de som lärt sig har ett ansvar att föra kunskapen vidare. Samtidigt ser Sveriges Skolledares förbundsordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman det som en etisk risk att så få skolledare får rätt utbildning. Foto: Ola Westerberg/Adobe Stock/Privat
AI
Bara en av fem skolledare har god kännedom om EU:s AI-förordning. Fyra av tio har inte fått någon information eller utbildning kring den. Det visar en ny rapport från Sveriges Skolledare.
– Det är inte teknikens framfart i sig som oroar oss skolledare, det är politikens frånvaro, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande i Sveriges Skolledare.

Håkan Söderberg
hakan.soderberg@skolledaren.se
Publicerad: 2025-06-18 12:26
LÄS ÄVEN: Så hanterar du de nya AI-kraven som skolledare
LÄS ÄVEN: Skarpa AI-kritiken efter utredning
LÄS ÄVEN: AI-uppmaningen: Behövs en gemensam strategi
Rapporten kommer att presenteras i sin helhet i samband med Sveriges Skolledares seminarium ”AI och skola – vem leder utvecklingen framåt?” i Almedalen i nästa vecka. EU:s AI-förordning trädde i kraft den 1 augusti 2024 och kommer att genomföras i flera steg, Men kännedomen kring vad förordningen innebär är bristfällig i den grupp som är central när det gäller AI-utvecklingen, skolledarna.
Rapporten visar att bara en av fem har god kännedom om den nya förordningen, en fjärdedel känner inte till den alls. Bara en av fyra är i gång med att anpassa verksamheten till kraven i förordningen. Fyra av tio har inte fått någon information eller utbildning. Men åtta av tio använder ändå AI på något sätt.
– Skolledares uppdrag vilar på ett starkt etiskt fundament, det är att vi alltid ska sätta barns och elevers bästa främst, värna likvärdighet och stå upp för demokratiska värden. När teknikutvecklingen går så snabbt som nu, och fyra av tio skolledare inte ens fått någon utbildning om AI-förordningen, då är det inte bara en kunskapslucka, då är det en etisk risk, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.
”Politikens frånvaro oroar”
Hon fortsätter:
– Att fatta beslut om AI-verktyg som påverkar integritet, arbetsmiljö och undervisning utan rätt stöd, går rakt emot vår yrkesetiska skyldighet att leda utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Därför kräver vi nationella riktlinjer, ett samlat kompetenslyft och tydligare ansvarsfördelning. Det är inte teknikens framfart i sig som oroar oss skolledare, det är politikens frånvaro.
En som engagerat sig i AI-frågan är Eva Eriksson Solemaini, vice ordförande Sveriges Skolledare Göteborg som nyligen fått nytt uppdrag som utvecklingsledare på förskoleförvaltningen I Göteborg med ansvar för bland annat AI. Hon är mycket optimistisk.
– Ja, AI är ett fantastiskt redskap. Jag har lärt mig så mycket den senaste tiden och förstår och tror att AI kan vara till stor hjälp för att underlätta arbetet. AI kommer inte att innebära att vi jobbar mindre men jag tror att AI kan ge oss mer tid att jobba med saker som ger högre kvalitet. Det pedagogiska ledarskapet inte minst, säger hon.
Ansvar att föra kunskapen vidare
Hon pekar på hur viktigt det är att kunskapen om AI sprids vidare.
– Vi som lär oss om AI får ta ansvar för att ta det vidare. Vi måste komma ut med information och bistå våra kamrater. Enkla saker som att välja rätt appar exempelvis, säger hon.
Etik och moral är en annan avgörande fråga när AI sköljer över oss.
– Etik och moral är centralt i Sverige. Jag trodde aldrig att jag skulle älska GDPR men det gör jag. Vi får inte glömma att AI är lurigt och kan ljuga. Men den typen av källgranskning är vi vana vid, säger Eva Eriksson Solemaini.
Hon uppmanar skolledare att använda en del av sommaren åt att ”leka” med AI.
– Det kan vara ChatGPT eller Gemini, men gärna någon av de europeiska språkmodeller som finns i avvaktan på den svenska modell som är under uppbyggnad för att passa Sveriges kommuner och regioner, säger Eva Eriksson Solemaini.
Seminarium om AI i Almedalen
Ann-Charlotte Gavelin Rydman menar att det är viktigt att börja i rätt ände när det gäller AI.
– Jag hör ofta att digitaliseringen ska ”effektivisera” skolan, men i praktiken ser jag hur rektorer drunknar i upphandlingsprocesser, nya system och otydliga krav. Om man menar allvar med att AI ska förbättra undervisning och arbetsmiljö, då måste man börja i rätt ände med att ge skolledarna mandat, kompetensutveckling och verktyg att ta sitt ansvar, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.
Ett steg på vägen är seminariet i Almedalen på torsdagsmorgonen, där deltagarna består av Josefin Malmqvist, Moderaternas talesperson i utbildningsfrågor, Centerpartiets motsvarighet Nils Paarup-Petersen, Maria Caryll, sektionschef, SKR, Johan Arnell, verksamhetsutvecklare, Frida Utbildning, Johan Winsborn, process- och projektledare, Ifous, Agnes Tell, ordförande i Sveriges Elevråd, Erik Steen, projektledare för matteappen Magma, Linnéa Plöen Casterud, sakkunnig skolans digitalisering och AI, Sveriges Skolledare och Ann-Charlotte Gavelin Rydman själv.
Läs alla delar i Tema: Ta sikte på AI
AI, artificiell intelligens, erövrar skolvärlden. Upp tornar sig en rad etiska och juridiska problem. I fokus för att hantera dem står skolledaren.
Skolledaren har pratat med skolledare och forskare om AI i dag och i morgon. Här hittar du alla delar:
AI-uppmaningen: ”Huvdmännen behöver ta fram en strategi”
AI-forskaren: ”Skolledarna har en mycket viktig roll”
Hans AI-assistent ska stötta skolledare
Här ska alla i skolan lära sig AI – på rätt sätt
AI ska ge Luleås skolledare mer tid till ledarskap