Flickors betyg i skolan sjunker
Flickors skolresultat försämras, visar en ny rapport från Skolverket. Främst är det i matematik som skillnaderna gentemot pojkar minskar. Foto: Adobe Stock/Skolverket
Betyg
Flickor har under lång tid presterat bättre än pojkar i skolan. Men skillnaderna minskar, visar en ny rapport från Skolverket.
Publicerad: 2025-08-27 10:13
Text: TT, Redaktionen
LÄS ÄVEN: Efter Skolverkets nya siffror: Ovärdigt en välfärdsstat
LÄS ÄVEN: Rektorn: Så påverkar nya betygssystemet skolledare
Den främsta anledningen är att flickors skolresultat försämrats. Mönstret syns från årskurs 6 och till gymnasieskolan.
”Det visar att utvecklingen inte kan förklaras av förändringar i en viss åldersgrupp utan att det är en mer genomgripande trend”, säger Sanna Vent, undervisningsråd på Skolverket, i ett pressmeddelande.
I årskurs 9 har skillnaden mellan flickors och pojkars skolresultat aldrig varit så liten som nu, konstaterar Skolverket.
Sjunker mest i matematik
Flickors skolresultat har sjunkit mest i ämnet matematik, visar rapporten också.
”Det finns tydliga skillnader mellan könen när det gäller inställningen till matematik. Flickor är mindre positiva än pojkar till att lära sig matematik och har sämre självförtroende i ämnet”, säger Sanna Vent.
Det är främst flickor med svensk bakgrund som försämrat sina skolresultat, och det gäller oavsett socioekonomisk bakgrund.
Det finns ingen entydig förklaring till trenden, men tidigare studier har visat att flickor trivs allt sämre i skolan och känner ökad stress. Det finns också skillnader när det gäller tillgången till särskilt stöd, enligt Skolverket.
– Vi ser allvarligt på att det finns en negativ utveckling bland flickor när det gäller flera faktorer som relaterar till skolresultat, bland annat skolrelaterad stress och mående. Vi ser också med oro på de skillnader som finns mellan flickor och pojkar när det gäller tillgången till särskilt stöd, säger Sanna Vent, undervisningsråd på Skolverket i ett pressmeddelande.
Skolverkets förslag på insatser
Skolverket anger i ett pressmeddelande tre områden i det systematiska kvalitetsarbetet som de ser som avgörande för att vända utvecklingen:
- Huvudmän och rektorer följer upp och analyserar utvecklingen av flickors och pojkars skolresultat och andra faktorer på de egna skolorna.
- Huvudmän och rektorer utifrån analysen och vid behov sätter in åtgärder, till exempel för att förbättra studieron, minska stressen hos eleverna eller bidra till en balanserad användning av digitala medier.
- Både huvudmän och Skolverket belyser samt bidrar till att motverka omotiverade skillnader i skolors stödinsatser mellan flickor och pojkar om sådana finns.