Skolledare: Så startar vi terminen på bästa sätt
Anna Jutterdal, Emil Kilsäter och Catherine Kellström om sina rutiner kring terminsstart. Foto: Jeppe Gustafsson/Johanna Säll/Sophie Lagerholm
Ledarskap
Sätt sammanhållningen i fokus och se till att uppstarten handlar om verksamheten – inte ”flashiga ledord”. Tre skolledare berättar här hur de ser till att terminsstarten blir så bra som möjligt.
Publicerad: 2025-08-14 15:03
Text: Håkan Söderberg, Emelie Henricson
LÄS ÄVEN: Rektorn på ny arbetsplats: Bygg på tilliten
LÄS ÄVEN: Ny som rektor: De 100 första magiska dagarna

”Det ska handla om skolans verksamhet”
Fokusera på det som har betydelse för verksamheten. Och ägna mindre tid åt att skapa flashiga ledord.
Det anser Anna Jutterdal, biträdande rektor på F-6-skolan Nya Rydskolan i Linköping. Torsdagen den 21 augusti dyker eleverna upp och då handlar det om att vara förberedd.
– Det är viktigt att ha en grundstruktur och dokument som tydligt visar vad det är vi ska genomföra under terminen och vad vi vill göra. Det mesta bör man ha förberett redan innan man gick på ledighet. Samtidigt tror jag inte allt behöver vara perfekt in i minsta detalj. Mycket löser sig på vägen, säger hon.
Allt som görs ska handla om skolans verksamhet, inte om ”flashiga ledord”, som hon uttrycker saken.
– Många har ju föreläsare om mindfulness i arbetslivet och annat i början på en termin. Men vi vill prioritera den gemensamma samvaron på skolan och har strukit sådant. Däremot har en specialpedagog varit här i veckan och berättat om lågaffektivt bemötande och hur det fungerar för elever som behöver det. Det är sådant vi kan ha direkt nytta av i undervisningen, vi har många på skolan med särskilda behov.
Att kunna delegera är också viktigt för en skolledare.
– Man måste tänka i vilka sammanhang en rektor behöver närvara och när den inte behöver det. En rektor får tusentals förfrågningar på olika sätt och från alla håll. Då måste man kunna skicka vidare till lärare eller till någon annan som kan svara på frågor. Även om man kanske kan svara på frågan, säger Anna Jutterdal.
Fler tips från Anna Jutterdal
- Under juni och juli skriver jag ner vad som händer under terminen och vad jag faktiskt gjort. Även om det är högt tempo då är det bra att försöka hinna med det. Det är ganska mycket som man kan dra i gång i början på en termin.
- Glöm inte sen bort att vara ledig när ni är lediga, man behöver det för att hålla sig fräsch i jobbet.
- Under terminerna går jag alltid en morgonrunda varje dag där jag träffar mina medarbetare och elever. Det tror jag ett bra sätt att få koll.
”Samla all personal – alla är lika viktiga”
Emil Kilsäter, rektor på Högalidsskolan, F-9, i Stockholm ser läsårets start som något som ska firas likväl som avslutningen. Så här förbereder han sig på starten:
- Samla all personal, d.v.s. samtliga som arbetar på skolan. Alla är lika viktiga, allas olika kompetenser är lika betydelsefulla.
- Repetera och påminn om skolans rutiner, policys, organisation, vision mm. Sommaren är lång och det är lätt att glömma.
- Tydliggör skolans utvecklingsområden
- Presentera föregående läsårs resultat och lämplig statistik för personalen.
- Jag som rektor håller ett framåtsyftande tal kring skolans nuläge och kommande läsår med fokus på det positiva!
- Bjud under uppstartsdagarna, innan eleverna kommer, personalen på fikor, luncher och kanske någon form av kick-in. Tänk att starten av läsåret ska också firas – vi ska inte bara fira avslutningen. Se till att personalen känner sig välkommen och lite bortskämd.
- Se till att allt är förberett inför läsårstart, så att organisationen kan fokusera på eleverna när de startar.

Sammanhållning i fokus på Viksjöskolan
Konceptet God Kollega genomsyrar skolstarten på Viksjöskolan i Järfälla.
– Att hålla samman alla yrkesgrupper på skolan är viktigt för oss, säger Catherine Kellström, rektor på 7–9-skolan i Järfälla, utanför Stockholm.
God kollega är ett dokument som funnits på skolan sedan 2016. Det är dokument som möter alla som är nyanställda på skolan och som talar om vad som gäller för att vara en god kollega. Att man alltid hälsar på varandra, aldrig talar illa om någon, frågar om man inte förstår och en hel del annat.
– Det är viktigt att veta hur och på vilket sätt vi jobbar på den här skolan, säger Catherine Kellström.
Man har också en rad aktiviteter för att stärka samverkan mellan alla. En aktivitet är det man kallat Uppdragsbingo. Rektor delar in personalen i olika grupper med representanter från de olika yrkeskategorierna. De ges olika uppdrag. Räkna hur många trappsteg det finns på skolan, hur många saker på K det finns i personalrummet, berätta något om sig själv och sådant. En annan aktivitet är walk and talk där man promenerar och diskuterar diskussionsämnen som rektorn fastställt innan.
– Det är uppskattat och vi har också höga siffror när det gäller personalnöjdhet, säger hon.
En skolstart handlar förstås inte bara om att vara en god kollega.
– Vi har ett tydligt program dag för dag, nästa timme för timme, vad vi ska göra och hur vi ska jobba mot våra gemensamma mål, på arbetslagsnivå och på individnivå. Det finns också inplanerad tid för lärarna att just planera, säger Catherine Kellström.
Alla nyanställda lärare ska ha en mentor när de börjar.
– Det handlar ju också om att alla ska veta vad som gäller just här hos oss, säger hon.
Just i år är ett speciellt år för Viksjöskolan. Den fyller nämligen 50 år.
– Ja, vi får se vad som händer under året, säger Catherine Kellström.
