Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Elevernas besked: Så ska elevhälsan vara

”Elevhälsan ska vara nära, synlig och arbeta tillsammans med lärarna”, säger Agnes Tell, ordförande för Sveriges Elevråd. Foto: Pressbild

Teman Sveriges elever vill ha en elevhälsa som fokuserar på tidiga insatser, välmående och trygghet i skolmiljön. De efterfrågar inte en sjukvårdsinriktad elevhälsa. Det visar rapporten ”Elevhälsa på elevers villkor” från Tim Bergling Foundation, Sveriges Elevkårer och Sveriges Elevråd.

Håkan Söderberg. Foto: Filippa Ljung

Håkan Söderberg

hakan.soderberg@skolledaren.se

Publicerad: 2025-09-23 06:00

Läs alla delar i Skolledarens Tema: Elevhälsa här

Mer än varannan skolledare anser sig inte ha tillräckliga resurser till elevhälsan, enligt Skolledarens undersökning. Samtidigt vill regeringen förändra elevhälsan genom ett tydligare vårduppdrag – och bryta ut den specialpedagogiska kompetensen. Det har mött ett massivt motstånd från bland annat skolledare. Här hittar du alla delar i temat från Skolledaren nr 6 2025. 

Undersökning: Skolledare saknar resurser till elevhälsa

Rektorernas vittnesmål om elevhälsan: ”Räcker inte till”

Rektorn: ”Slå inte sönder det som fungerar”

Elevernas besked: Så ska elevhälsan vara

Skolläkaren positiv till ökat vårdfokus i elevhälsan

Hälften av de tillfrågade eleverna är nöjda med det sätt som elev­hälsan redan i dag arbetar på. Men det finns en önskan om ännu större fokus på det förebyggande och undervisningsnära arbetet.

– Vi ser att eleverna använder sig av elev­hälsan för att få hjälp att hantera skolstressen, att få stöd med pluggtekniker och sådant, säger Agnes Tell, ordförande i Sveriges Elevråd.

”Upptäcka om elever behöver stöd i skolarbetet, och se till att de får det” och ”arbeta förebyggande med trivsel för att undvika bråk, konflikter och mobbning” är de insatser som eleverna rankar högst på listan vad de vill att elevhälsan ska arbeta med.

– Elevernas budskap är tydligt: elevhälsan ska vara nära, synlig och arbeta tillsammans med lärarna i vardagen. Det är först då stödet blir tillgängligt för alla. Elevhälsan ska bli skolans motor för välmående, säger Agnes Tell.

”Beskedet från eleverna är tydligt”

Just nu pågår regeringens utredning ”En förbättrad elevhälsa” som ska lämna sin slutrapport i november. Den har kritiserats för att vilja splittra elevhälsan. Att man vill ge elevhälsan ett tydligt vårduppdrag och bryta ut den specialpedagogiska kompetensen från elevhälsans verksamhet. Att döma av rapporten från elevorganisationerna vill inte eleverna ha en mer vårdande eller sjukvårdsinriktad elevhälsa, utan snarare en som är undervisningsnära, förebyggande och proaktiv. Enklare vårdbesök och att ge vaccinationer ligger längst ner på listan om vad eleverna önskar av elevhälsan.

– Beskedet från eleverna är tydligt. Sedan är det upp till utredare och beslutsfattare att ge besked om man vill lyssna på eleverna, säger Agnes Tell.

Ökad synlighet

Elevorganisationerna pekar också på att det finns förbättringspotential inom elevhälsan. Ökad synlighet, kortare väntetider och förebyggande insatser i klassrummet är några av dem. Nya vägar för att sänka tröskeln till att ta hjälp kan behövas. Drop in-pass, gemensam planering av provschemat eller korta insatser där elevhälsan syns utan att eleven behöver boka tid är ytterligare förslag från rapport­skrivarna.

Fakta undersökningen

Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Tim Bergling Foundation, Sveriges Elevkårer och Sveriges Elevråd. Under maj 2025 genomfördes 534 webb­intervjuer (inklusive möjlighet till öppna svar på några frågor), deltagarna är elever på högstadiet och gymnasiet. Samtliga siffror är statistiskt säkerställda och deltagarna är slumpmässigt utvalda för att garantera representativa resultat som går att generalisera på målgruppen. Deltagarna kunde välja flera alternativ.

Här är (högsta och lägsta) resultatet för frågan: Vad skulle du helst vilja att elevhälsan arbetade med?

39 %: Upptäcka om elever behöver stöd i skolarbetet, och se till att de får det.

31 %: Arbeta förebyggande med trivsel för att undvika bråk, konflikter och mobbning.

23 %: Stöd och samtal både individuellt och i grupp när det uppstår bråk, konflikter och mobbning.

10 %: Ge vaccinationer.

10 %: Enklare vårdbesök och recept på medicin.

8 %: Vet inte.

Här hittar du hela rapporten ”Elevhälsa på elevernas villkor”.

 

Fler nyheter