Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Ministern om elevhälsan: ”Specialpedagogerna behöver arbeta mer med eleverna”

Simona Mohamsson (L). Foto: Adobe Stock/Ninni Andersson/Regeringskansliet/

Simona Mohamsson (L), utbildnings- och integrationsminister om elevhälsan. Foto: Adobe Stock/Ninni Andersson/Regeringskansliet/

Teman I Skolledarens undersökning anger en majoritet av skolledare att de saknar resurser till elevhälsan. Samtidigt kommer kritik mot regeringens förslag att bryta ut den specialpedagogiska kompetensen och i stället inrikta elevhälsan mer på medicinsk vård.
– Vi ser att det finns brister i systemet, säger Simona Mohamsson (L), utbildnings- och integrationsminister.

Håkan Söderberg. Foto: Filippa Ljung

Håkan Söderberg

hakan.soderberg@skolledaren.se

Publicerad: 2025-09-30 16:05

LÄS ÄVEN: Undersökning: Skolledare saknar resurser till elevhälsan

LÄS ÄVEN: Regeringen lovar miljarder till skolan: Oklart hur skolledare ska genomföra förslagen

LÄS ÄVEN: Skolledarens reaktion på slopat stödsystem

Regeringen menar att den specialpedagogiska kompetensen ska brytas ut elevhälsan. Varför då? 

– I grund och botten handlar det om att anpassa skolans organisering efter klassrummens behov. Sverige är i dag ett av de länder där stödet sätts in som allra senast och vi arbetar nu med att göra om stödsystemet från grunden. Vi har bland annat aviserat att regleringen om extra anpassningar ska slopas och att vi i stället kommer att införa stödundervisning i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Men det kräver att den specialpedagogiska kompetensen arbetar mer med eleverna än vad som ofta är fallet i dag.

Många kritiker menar att elevhälsan har ett bra upplägg redan i dag, men att det är resurser som fattas för att det ska bli likvärdigt över hela landet?

– Jag menar att det inte alltid behöver vara svart eller vitt. Vi satsar bland annat ytterligare 200 miljoner kronor om året till elevhälsan i vår budgetproposition. Men vi ser också att det finns brister i systemet. Det förväntas ofta att enskilda lärare ska kunna kompensera för alla elevers olika behov om de bara får rätt pekpinnar från elevhälsan. Det tycker inte jag är rimligt. Den specialpedagogiska kompetensen behöver i högre grad avlasta lärarna i det arbetet.

Vad innebär de 200 miljoner kronorna för att utöka personalen i elevhälsan?

– Vi vet att tidigt stöd av exempelvis speciallärare är avgörande för att elever ska lyckas i sin skolgång. Därför har Liberalerna i regeringen gjort stora satsningar på bland annat mindre undervisningsgrupper och speciallärare. För mig är det viktigt att de elever som går i skolan i dag får så goda förutsättningar som möjligt. Men det är klart att jag ser fram emot att få det nya stödsystemet på plats.

Skolledaren har bett Simona Mohamsson om en intervju kring vår undersökning med skolledare om elevhälsan, som visar att en majoritet saknar resurser, men hon har avböjt att svara på följdfrågor.

Läs alla delar i Skolledarens Tema: Elevhälsa här

Mer än varannan skolledare anser sig inte ha tillräckliga resurser till elevhälsan, enligt Skolledarens undersökning. Samtidigt vill regeringen förändra elevhälsan genom ett tydligare vårduppdrag – och bryta ut den specialpedagogiska kompetensen. Det har mött ett massivt motstånd från bland annat skolledare. Här hittar du alla delar i temat från Skolledaren nr 6 2025. 

Undersökning: Skolledare saknar resurser till elevhälsa

Rektorernas vittnesmål om elevhälsan: ”Räcker inte till”

Rektorn: ”Slå inte sönder det som fungerar”

Elevernas besked: Så ska elevhälsan vara

Skolläkaren positiv till ökat vårdfokus i elevhälsan

Fler nyheter