Rektorn: ”Slå inte sönder det som fungerar”
Linda Forssén menar att gemenskapen är avgörande för skolans framgångsrika elevhälsoarbete – att förändra elevhälsan till att arbeta mer medicinskt, och utan specialpedagogerna, vore förödande, tror hon. Foto: Matthias Bergeld
Teman
Rött, gult, grönt och lila. De färgerna och en stark gemenskaps- och tillsammanskultur är det som har skapat framgången för elevhälsan på Öxnered skola i Vänersborg.
– Elevhälsan är navet i vårt systematiska kvalitetsarbete, säger rektor Linda Forssén.
Håkan Söderberg
hakan.soderberg@skolledaren.se
Publicerad: 2025-09-23 06:00
Läs alla delar i Skolledarens Tema: Elevhälsa här
Mer än varannan skolledare anser sig inte ha tillräckliga resurser till elevhälsan, enligt Skolledarens undersökning. Samtidigt vill regeringen förändra elevhälsan genom ett tydligare vårduppdrag – och bryta ut den specialpedagogiska kompetensen. Det har mött ett massivt motstånd från bland annat skolledare. Här hittar du alla delar i temat från Skolledaren nr 6 2025.
Undersökning: Skolledare saknar resurser till elevhälsa
Rektorernas vittnesmål om elevhälsan: ”Räcker inte till”
Rektorn: ”Slå inte sönder det som fungerar”
Skolan är en F–6-skola med cirka 350 elever. Rektor leder elevhälsoteamet där det ingår specialpedagog, skolsköterska, kurator, psykolog och logoped. De träffas en gång varannan vecka. Det är det förebyggande och främjande perspektivet som är i fokus. En grundpelare i arbetet är ett excelark, en mall för FEA (förebyggande elevhälsoarbete), med färgkodning.
Här står varje elev i den vertikala spalten. Horisontellt finns alla ämnen, vart och ett för sig. Men också rutor för socialt samspel, frånvaro och för att anteckna om de anpassningar som finns fungerar. Färgalternativen är fyra – rött, gult, grönt och lila. Rött visar att eleven inte nått den förväntade kunskapsnivån, gult är tveksamt, på gränsen, grönt är uppnådd förväntad nivå och lila nivå är över förväntan.
– Då får vi med hela spektrat. Vi ska ju finnas kompensatoriskt för de som har svårigheter, men också hitta utmaningar för de som ligger längre fram än andra, säger hon.
FEA-mallen ger också möjligheter att se mycket annat än nivån för de enskilda eleverna.
– I och med att vi tittar på socialt samspel och frånvaro så kan vi hitta samband mellan sådant och kunskapsresultaten. Vi kan ju också se om det exempelvis blir många rött på ett särskilt ämne, då kan vi fundera över hur undervisningen fungerar där och om det finns något att göra kring det, säger Linda Forssén.
Framåtsyftande möten
Lärarna står för färganalyserna. Exceldokumentet fylls i av alla samtidigt och en vecka senare tar elevhälsoteamet emot alla underlagen. De återkopplar till årskurserna med både ris och ros. Uppföljning av det man ser och det man senare åtgärdar har också en struktur. Personalen i varje årskurs och elevhälsan har analysmöten 3–4 gånger per läsår. Fritids har också egna analysmöten. Här samlar man ihop det man sett, tittar på hur olika åtgärder fungerat och vad man kan göra åt det som inte fungerar. Mötena ska vara framåtsyftande så att det inte bara blir redovisning.
– Totalt sett ska vårt elevhälsoarbete se till att ingen faller mellan stolarna och att det man gör fungerar. Jag tror att vårt sätt att jobba gör oss mer dynamiska och flexibla i elevhälsoarbetet, säger Linda Forssén.
"Förödande att splittra elevhälsan"
Regeringens utredning om ”En förbättrad elevhälsa”, vars slutsatser ska redovisas i november, är hon skeptisk till.
– Det vore helt förödande om man splittrar elevhälsan. Gemenskapen och tillsammanskulturen vi har här är helt avgörande för framgången, säger Linda Forssén.
Hon vill jobba vidare på det sätt man gör i dag och med de fyra ledord som styr skolans verksamhet: Motivation, flexibilitet, tillit och ansvar.
– Vi vill göra det som är bra bättre, då ska man inte slå sönder det som fungerar. Här ser vi om det finns otrygga relationer eller hög frånvaro och kan se vad det innebär för elevens kunskapsresultat. Vi ser hela individen. Det är ett perspektiv man kan tappa om elevhälsan splittras, säger Linda Forssén.
Fingerat exempel, baserat på Öxnereds excelfil som Linda Forssén och kollegorna arbetar efter:
Lila: Mer än godtagbara kunskaper.
Grön: Klarar kunskapskraven.
Gul: Osäkert om kunskapsmålen nås.
Röd: Klarar ej kunskapskraven trots insatta och utvärderade insatser.
