Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Rektorns boktips: ”Man får syn på sitt eget ledarskap”

Peter Westergård. Foto: Filippa Ljung

Peter Westergård återkommer till boken ”Ledarskap och självbedrägeri” när han utvecklar ledarskapet och medarbetarna. Foto: Filippa Ljung

Böcker Peter Westergård, rektor för Rinnebäckskolan i Kävlinge, fick tips om ledarskapsboken ”Ledarskap och självbedrägeri”. Nu är den en viktig del i hur han bygger upp ledarskapet och organisationen på skolan.

Emelie Henricson. Foto: Sophie Lagerholm

Emelie Henricson

emelie.henricson@skolledaren.se

Publicerad: 2025-09-18 09:47

LÄS ÄVEN: Rektorns bästa boktips: ”En fantastisk motivator”

LÄS ÄVEN: Hitta läsningen för dig som skolledare här

Boken ”Ledarskap och själv­bedrägeri – att komma ut ur boxen” är utgiven av institutet Arbinger (Ekerlids förlag), som utvecklar och utbildar i ledarskapsmetoder. Den återkommer för Peter Westergård – både i hans eget ledarskap och i hur han arbetar med medarbetarna och organisationen. Alla nyanställda ges ett exemplar att läsa för att bekanta sig med metoderna, som framför allt handlar om det mänskliga samspelet och relationerna i en organisation. 

Peter Westergård själv kom i kontakt med boken genom en vän som arbetade med institutet. Samtidigt som han blev inbjuden till att höra mer pågick en omfattande digitaliseringsprocess på Rinnebäcksskolan.

– Jag tog hit en Norden-ansvarig från förlaget som introducerade innehållet för vår personal. Det blev en del av vårt arbete och vår utvecklingsprocess, säger Peter Westergård.

”Gör att man tänker ett steg till i konflikter”

Peter Westergård tror att de genom metoderna lyckats med de utmanande förändringar som skolans ledning och personal gått igenom.

– Det här går ut på att försöka förstå varandra och se varandra som människor med drömmar och mål. Det kan göra att man tänker ett steg till i konfliktsituationer. I stället för att tänka att det är alla andra det är fel på får man reflektera kring sig själv.

Peter Westergård har både utbildat sig kring metoderna och hållit utbildningar för personalen. En del ur boken som används mycket av kollegorna är uttrycket ”hamna i boxen”.

– I stället för att någon blir förbannad eller fastnar i en negativ inställning, kan man uttrycka att man hamnat ”i boxen” och be om hjälp. Man får distans och hjälp att komma vidare med det vi vill åstadkomma, säger han.

Varför ska en skolledare läsa boken?

– För att få syn på sig själv och sitt ledarskap. Det är lätt att sätta sig på höga hästar, utan att vara nyfiken på varför det är som det är. Vi behöver lyssna in våra medarbetare för att förstå varandras drivkrafter – vad brinner de för, vilka utmaningar har de? Man har särskilt glädje av att vara nyfiken på vad medarbetarna drömmer om och vill utveckla när man leder en stor personalgrupp.

Fler boktips ur senaste numret av Skolledaren

Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

Gunilla Briselius och Malin Ullman (Gothia Kompetens)

Hur ska man få det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan att ge effekt och leda till utveckling, samtidigt som medarbetarna engageras? Den frågan vill författarna, som bägge två har lång erfarenhet av verksamhetsutveckling och utvecklings- och förbättringsarbete på ledningsnivå, ge svar på i boken som kom ut i juli. De har, tillsammans med skolledare, pedagoger och huvudmän, utvecklat metoder för ett hållbart kvalitetsarbete och beskriver här sina erfarenheter och hur det går till steg för steg.

AI och pedagogiskt ledarskap – en handbok för skolledare

Malin Frykman (Liber)

Malin Frykman är en erfaren rektor och utbildningskonsult som i den här boken vill ge en handbok i hur man som skolledare kan skapa en hållbar användning av AI på skolan, som förbättrar elevernas lärande och stärker skolans uppdrag. I boken tar hon upp grund­läggande AI-kunskap, strategier som ska hjälpa skolledare att få ett helhetsperspektiv på AI-användningen, etiska och juridiska perspektiv och konkreta exempel.

... och något att lyssna på

Akademiska kvarten

(Natur & Kultur)

Förlaget Natur & Kulturs poddserie ”Akademiska kvarten” bjuder in allt från AI-experter till logopeder och hjärnforskare för att på en kvart prata om aktuella skol- och utbildningsfrågor. Leds av förläggare Niklas Gårdfeldt Leavy.

Dessa tips publicerades i Skolledaren nr 5 2025. 

Fler nyheter