Replik: Jag menar att elever ska få vara elever
Linnea Lindquist. Foto: Myelie Lendelund
Skolledaren debatt ”Det är skillnad på att vara en auktoritet och att vara auktoritär. Det senare hör inte hemma i skolan. Genom att skapa en skolmiljö som är trygg, förutsägbar, tydlig och konsekvent skapar vi en miljö där vuxna leder och är en auktoritet, utan att behöva vara auktoritära i sitt yrkesutövande”, skriver Linnea Lindquist i en replik på Torbjörn Hanös krönika.
Publicerad: 2025-09-09 11:07
LÄS ÄVEN: Oroväckande trend i debatten kring elevsyn
Torbjörn Hanö säger sig vilja ha ett bättre debattklimat, samtidigt som han ägnar en krönika åt att tillskriva mig åsikter jag inte har. Jag har aldrig sagt att relationsbyggande skulle vara irrelevant. I en replik kommenterade jag ett påstående från Rita Pierson där hon säger att man bara kan lära sig från lärare man tycker om. Det var en forskare som påstod att det stämmer, och jag gjorde som man gör i en debatt, jag sade emot. Relationer i skolan handlar om att skapa tillitsfulla, trygga relationer på gruppnivå. Problemet när man säger att elever måste tycka om sina lärare blir att lärare skuldbeläggs för att ha dåliga relationer med elever som misslyckas i skolan.
Det är skillnad på att vara en auktoritet och att vara auktoritär. Det senare hör inte hemma i skolan. Genom att skapa en skolmiljö som är trygg, förutsägbar, tydlig och konsekvent skapar vi en miljö där vuxna leder och är en auktoritet, utan att behöva vara auktoritära i sitt yrkesutövande.
”Elever ska ha inflytande över skolans sociala liv”
Det är bedrövligt att en så klok person som Torbjörn Hanö tillskriver andra debattörer åsikter som att ”barn ska veta hut”, att de inte ”ännu är riktiga människor” och att de inte ska få komma till tals. Det är ett ohederligt sätt att diskutera. Jag förstår inte heller varför vi ska blanda ihop elever och medarbetare. Personal och elever har som bekant olika roller i skolan.
I mitt inlägg på min privata Facebooksida gjorde jag poängen att elever ska ha inflytande över skolans sociala liv men inte över undervisningens innehåll, utformning och organisation.
Jag har alltid, och kommer alltid, att driva till exempel elevråd och fritidsråd eftersom elevernas tankar och åsikter är viktiga. Eftersom Skolinspektionen kräver att elever på ett aktivt sätt ska delta i planeringen av undervisningens innehåll, arbetsformer och arbetssätt så behöver vi fundera på om vi verkligen ska ha kvar dessa skrivningar i skollagen. Jag menar att elever ska få vara elever. De ska inte behöva fundera på hur undervisningen ska planeras och genomföras. Det är att lägga ansvaret för skolans kärnverksamhet på eleverna.
”De ska fostras till välfungerande samhällsmedborgare”
Det finns mycket som är bra i idéerna bakom No Excuses.
Det jag tar med mig från studiebesöken är att instruktionerna och all undervisning är explicit och det finns stödstrukturer i undervisningens konstruktion. Eleverna går i en skola där det knappt förekommer kränkningar eller mobbning. De skolor jag besökte präglades av en enorm värme mellan vuxna och elever. Varje morgon började med ett pep-talk där lärarna berättade för eleverna hur mycket de tycker om dem, att de ska kämpa tillsammans, att lärarna finns där för att hjälpa dem, men att det är eleverna som måste göra jobbet.
Man kan givetvis invända mot disciplinen men den som gör det är svaret skyldig hur vi ska skapa en trygg skolmiljö i svenska skolor. Vi lyckas ju inte med det idag eftersom en femtedel av eleverna i grundskolan är otrygga.
Jag kommer fortsätta kämpa för att mina elever ska lämna grundskolan med så bra betyg att de själva kan välja sin väg i livet. De ska fostras till välfungerande samhällsmedborgare som kan uppföra sig och vara förebilder för andra.
Slutligen vill jag påminna Torbjörn Hanö om att var och en står fri att bestämma över sina sociala medier. Om man vill debattera så finns det en uppsjö av debattsidor att använda.
Linnea Lindquist, skolledare och fristående skoldebattör
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.