Skolläkaren positiv till ökat vårdfokus
Josef Milerad, skolläkare och universitetslektor vid Karolinska institutet. Foto: Adobe Stock/Lotta Ljungberg
Teman
Det finns ingen anledning att var rädd för ökat vårdfokus i elevhälsan.
Det anser Josef Milerad, skolläkare och universitetslektor vid Karolinska institutet.
Håkan Söderberg
hakan.soderberg@skolledaren.se
Publicerad: 2025-09-23 06:00
Läs alla delar i Skolledarens Tema: Elevhälsa här
Mer än varannan skolledare anser sig inte ha tillräckliga resurser till elevhälsan, enligt Skolledarens undersökning. Samtidigt vill regeringen förändra elevhälsan genom ett tydligare vårduppdrag – och bryta ut den specialpedagogiska kompetensen. Det har mött ett massivt motstånd från bland annat skolledare. Här hittar du alla delar i temat från Skolledaren nr 6 2025.
Undersökning: Skolledare saknar resurser till elevhälsa
Rektorernas vittnesmål om elevhälsan: ”Räcker inte till”
Rektorn: ”Slå inte sönder det som fungerar”
Kritiken mot regeringens direktiv till utredningen ”En förbättrad elevhälsa”, där man vill se att elevhälsan ska fokusera mer på åtgärdande, medicinska insatser snarare än främjande och förebyggande arbete, har varit massiv. Från de fackliga organisationerna och från enskilda lärare, specialpedagoger, läkare, psykologer och skolledare.
Men det finns också andra röster. Skolläkaren Josef Milerad har i ett antal debattinlägg i Svenska Dagbladet och Vi Lärare ifrågasatt tänkandet kring den tvärprofessionella elevhälsan, om det verkligen är det bästa sättet att stötta elever.
Han menar bland annat att hopslagningen av skolhälsovården och den elevstödjande verksamheten (psykologer och kuratorer) som gäller i dag inte lett till att elever mår bättre. I stället har man fokuserat mer på att handleda lärare i det pedagogiska arbetet än att träffa enskilda elever.
Slutbetänkande i november
Josef Milerad har inte varit ensam i debatten. Som medskribenter i debattinläggen i SvD har han haft Hugo Lagercrantz, barnläkare och professor vid Karolinska institutet, Maria Unenge Hallerbäck, universitetslektor vid Institutionen för medicinska vetenskaper, Maria Kjellgren, psykoterapeut och lektor vid Institutionen för socialt arbete vid Umeå universitet, Filippa Mannerheim, gymnasielärare, och Rickard Forsberg, skolkurator och socionom.
Den 27 november ska slutbetänkandet redovisas.
I april presenterades ett delbetänkande där utredaren bland annat föreslog att extra anpassningar skulle avskaffas. Att i stället ha en screening genom kunskapstester och vid behov kunna sätta in intensiv stödundervisning.
I slutbetänkandet ska man redogöra för elevhälsans syfte och uppdrag, göra en översyn av elevhälsans huvudmannaskap och ledning, att utforma en elevhälsogaranti, samt att föreslå hur samverkan mellan elevhälsan, skolan i övrigt, hälso- och sjukvården och socialtjänsten kan förbättras.
Josef Milerad
- Barnläkare, skolläkare och universitetslektor vid Institutionen för barns och kvinnors hälsa, Karolinska institutet (KI).
- Leder kursen ”Att leda en hälsofrämjande skola – medicinsk elevhälsa för rektorer” på KI. Kursen är en del av Skolverkets satsning Fortbildning för rektorer.
- Har även skrivit boken ”Medicinsk elevhälsa för rektorer, lärare och elevhälsoteam”.