Skolledare: Det behöver vi för att elevhälsan ska fungera
Rektorernas vittnesmål kring elevhälsan – och reaktioner på regeringens utredning. Illustration: Adobe Stock
Teman
I Skolledarens undersökning kring hur skolledare upplever att elevhälsan fungerar fick vi många frisvar på frågorna: ”Hur fungerar elevhälsan hos dig/vad behöver du för att det ska fungera?” och ”Vad anser du om regeringens direktiv till utredningen om elevhälsan, som syftar till att göra den mer vårdfokuserad?”
Här är några av reaktionerna.
Publicerad: 2025-09-23 06:00
Läs alla delar i Skolledarens Tema: Elevhälsa här
Mer än varannan skolledare anser sig inte ha tillräckliga resurser till elevhälsan, enligt Skolledarens undersökning. Samtidigt vill regeringen förändra elevhälsan genom ett tydligare vårduppdrag – och bryta ut den specialpedagogiska kompetensen. Det har mött ett massivt motstånd från bland annat skolledare. Här hittar du alla delar i temat från Skolledaren nr 6 2025.
Undersökning: Skolledare saknar resurser till elevhälsa
Rektorernas vittnesmål om elevhälsan: ”Räcker inte till”
Rektorn: ”Slå inte sönder det som fungerar”
Här hittar du mer om Skolledarens undersökning och om regeringens utredning kring elevhälsan.
Frisvar: Hur fungerar elevhälsan hos dig?
”Jag har svårt att behålla personal inom central elevhälsa, de byts ut vilket försämrar möjligheten till att få till en stabil verksamhet. Vid sjukfrånvaro ersätts inte dessa professioner vilket skapar fördröjningar i elevhälsoarbetet speciellt vid viktiga utredningar. Det som är bra är att vi har god kompetens och bra utbildningsnivåer.”
----
”Jag har ett oerhört bra elevhälsoteam med hög kompetens som samarbetar på ett gott sätt med skolans personal. Eftersom elevhälsoarbetet börjar i klassrummet är det där jag saknar de resurser eleverna borde få del av. Den ökade psykiska ohälsan bland de yngre eleverna med bland annat problematisk skolnärvaro gör att vi saknar resurser att möta upp eleverna på ett bättre sätt redan från början.”
----
”Vi behöver fler speciallärare. Behöver också en skolpsykolog som även utreder och inte bara handleder.”
----
”Det fungerar för att jag är chef för kurator, skolsköterska, speciallärare och specialpedagog. Då kan vi tillsammans arbeta förebyggande och främjande med våra lärare, och samverka för att skapa en trygg skola för lärande.”
----
”Elevhälsopersonalen har en egen elevhälsovård som inte samarbetar med oss rektorer. Elevhälsans personal får jobba hemifrån under elevtid och fokus ligger på möte i stället för arbete med eleverna. Elevhälsan lyssnar inte in rektor och motarbetar ibland beslut vilket ger en otrygghet i organisationen.”
----
”Vi räcker inte till, elever har stora behov av särskilt stöd, kuratorskontakt och föräldrar behöver bearbetas utifrån eleven.”
----
”Jag har endast 25 procent speciallärare, 20 procent skolsköterska, 50 procent specialpedagog, 50 procent kurator, 10 procent psykolog beroende på att vi är en liten skola med 140 elever. Det gör det svårt att arbeta systematiskt.”
----
”Det som jag saknar är ett enklare och smidigare sätt att samarbeta med BUP och vården. Just nu vill BUP inte lämna detaljer i en utredning utan ger bara diagnosen. Vården har börjat säga att vi ska sjukskriva barnet i skolan. Jag som rektor ska göra det. Helt absurt.”
Frisvar: Hur ser du på regeringens direktiv till utredningen ”En förbättrad elevhälsa”?
”Det är bra att det ses över så att elevhälsan blir en integrerad del i skolan, det är inte så överallt. Framför allt har jag upplevt svårighet med skolsköterskor, att få dem att förstå att de är en del av skolan och inte enbart en helt egen gren.”
----
”Det känns inte som man lyssnat in oss verksamma och de dilemman vi sitter i. Vi ska ta hand om alla situationer och behov, vi får skäll när vi inte lyckas men vi har inte resurser eller alltid kunskap att ta hand om utmanande sociala eller psykiska besvär hos elever.”
----
”Det vore katastrof att koppla bort specialpedagoger från elevhälsan. Elevhälsan ska jobba i och med skola. Andra vårdinrättningar måste ta ansvar för vården.”
----
”Att elevhälsan förstärks är bra på alla sätt, men jag har arbetat på olika skolor och där jag som rektor varit chef för skolsköterskan, kurator med mera ser jag att alla arbetar mycket bättre tillsammans mot olika mål.”
----
”Vi är en skola. Inte sjukvård. Att göra elevhälsan till en ”mindre” vårdcentral vore direkt förödande för organisationen. Då blir skolor något annat än vad de är i dag. Ser hellre då att man stärker upp BUP och att de får i uppdrag att jobba närmare skolorna.”
----
”Floskler som inte leder någon vart om man inte säkerställer en bättre ekonomi för skolorna.”
----
”Jag tror att det är ett steg i fel riktning. Lärande och hälsa hör ihop och bör ej särskiljas. Anser heller inte att personal som jobbar i skolan ska ha behandlande uppgifter kopplat till vårdbehov.”
----
”Bra att detta område undersöks och har då förhoppningen att elevhälsan inom anpassad grundskola för elever som läser ämnesområden inte glöms bort och/eller ska anpassas till samma verkningsområde som grundskolans elevhälsa (vilket görs allt för ofta med riktlinjer, styrdokument m.m).”