Slutreplik: ”Vi bör lära av skolor där elever är trygga”
Torbjörn Hanö skriver slutreplik om no excuses-metoden. Foto: Johanna Säll
Skolledaren debatt Att elever ska lyssna på läraren, oavsett om undervisningen är relevant och intressant eller inte, är i min mening auktoritärt, skriver Torbjörn Hanö i en slutreplik till Linnea Lindquist.
Publicerad: 2025-09-10 09:52
LÄS ÄVEN: Replik: Jag menar att elever ska få vara elever
LÄS ÄVEN: Krönika: Oroväckande trend i debatten kring elevsyn
Om man propagerar för ”no excuses”-metoden i skola får man finna sig i att få kritik för vad den står för.
Eleverna ska uppföra sig ordentligt, visa respekt och veta sin plats (t.ex. att de inte får lagstadgat inflytande). Med andra ord: de ska veta hut (alltså uppföra sig anständigt utifrån de regler som gäller).
Att elever ska lyssna på läraren, oavsett om undervisningen är relevant och intressant eller inte, är i min mening auktoritärt. Titta inte ut genom fönstret, då får du eftersittning.
Jag har inte påstått att eleverna måste tycka om sina lärare, Linnea, på tal om att tillskriva andra åsikter.
”Jämförelsen mellan barn och vuxna är relevant”
Vidare tycker jag att jämförelsen mellan barn och vuxna är relevant, även om rollen som elev skiljer sig från medarbetarens, men låt oss då vara överens om att vi inte är överens. Att du självklart kommer att driva elevråd innebär ju inte att andra kommer att göra det om elevinflytande skrivs bort ur Skollagen.
En femtedel av Sveriges elever är otrygga, skriver du. Det innebär att fyra gånger så många elever är trygga. Vi bör lära av de skolorna i stället för av no excuses-konceptet, för ordning och studiero är självklart bra.
Torbjörn Hanö, författare till boken ”Leda med tillit” och tidigare rektor för Polhemskolan i Lund
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.