Hoppa till huvudinnehåll

I nöden prövas vännen

Ledare Hur medkännande en organisation förmår vara mot sina chefer prövas aldrig så tydligt som under en kris, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Ann-Charlotte Gavelin Rydman

chefledarskap@lararen.se

Publicerad: 2021-01-11 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:33

"Jag har aldrig jobbat så mycket i hela mitt liv!” Orden kommer från en rektor i förskolan som är en av dessa människor som tycks hinna med allt och ändå ha en stund över. När hen säger sig ha jobbat exceptionellt mycket under coronakrisen, då har arbetsbelastningen verkligen varit enorm.

Hen har inte varit ensam om sin upplevelse. Arbetsbelastningen har varit överväldigande för de flesta skolledare. Sjuka medarbetare, brist på vikarier, ständiga schema- och organisationsomläggningar, verksamhet som ska coronasäkras och oro för smitta. I förskolan har det dessutom förekommit fler konflikter än vanligt mellan personal och vårdnadshavare runt barn som varit sjuka och som då inte får vara i verksamheten.

I oros- och kristider krävs att chefen är extra empatisk och lyssnande eftersom medarbetare reagerar på olika sätt. Några sluter sig inom sig själva medan andra agerar utåt och kanske använder chefen som måltavla för sin egen frustration och oro. Samtidigt ökar också kraven på snabb arbetsledning och omprioriteringar. Det är lätt att inse att en arbetssituation som var tuff redan innan, nu riskerar att bli övermäktig. Då behöver många skolledare själva också stöd.

Och under coronakrisen har huvudmän överlag varit duktiga på att ge informativt stöd till sina skolledare. De har ganska snabbt kunnat tala om vad som gäller och hur olika direktiv från staten ska hanteras. Däremot är de ofta lite handfallna när det gäller socialt stöd. De har dålig beredskap för att ta hand om sina chefer och fråga hur de mår i dessa lägen. Många får inte ens ett lyssnande öra eller några inkännande ord. Just det som ofta gör att man orkar lite till när man är som tröttast.

Jag tycker ändå att det finns frågor som alla skolledares chefer och arbetsgivare bör ställa sig: Har de frågat hur deras skolledare mår just nu? Har de organiserat digitala nätverk där skolledare kan träffas, dela erfarenheter och prata av sig? Håller de koll på att cheferna inte jobbar mer än de orkar? Ger de avlastning om det efterfrågas? Är det okej för skolledare att visa sig svaga för chefen och i sin grupp?

Om din arbetsgivare kan svara ja på frågorna gör den sannolikt ett bra jobb i detta avseende. Om din arbetsgivare däremot måste svara nej, saknas det enligt min uppfattning något viktigt i organisationen.

”I nöden prövas vännen” heter det, och hur medkännande en organisation förmår vara mot sina chefer prövas aldrig så tydligt som under en kris. Och en organisation som är medkännande med sina chefer har goda förutsättningar att vara det för alla sina medarbetare. Det behövs nu.

En övermänniska till rektor?

Fyra av tio rektorer riskerar utbrändhet och coronapandemin har ökat trycket. Rektorer älskar sitt jobb, men de måste få förutsättningar att utföra det, skriver Håkan Söderberg.

Balans i tillvaron

Fackböcker Känner du dig pressad och slutkörd – och betraktar det som en oundviklig följd av att ha en ledarroll? Eller går det att ha både höga yrkesmässiga krav och balans i tillvaron?

Högstadiet som gick och kom tillbaka

Reportage Våren 2013 avvecklades högstadiet på Rosengårdsskolan i Malmö, efter många år med stora problem med stök och usla betyg. För drygt ett år sedan kom det tillbaka– Alla lärare kanske inte kan jobba här. Man måste vara en lite av en bläckfisk som kan omfamna alla samtidigt, säger rektor Cecilia Larsson-Ståhl.

”Vi kommer att attackeras av fanatiker”

Att häda är straffbart i 68 av världens länder. Så länge dessa lagar lever kvar kommer folk fortsätta att attackera människor för att de skämtar om religion, skriver Erik Halkjaer.

Rektorn som får visa superkraften

”Jag är rektor – vilken är din superkraft?” Texten på T-shirten som Gabriella Ekström Filipsson ibland bär på möten lockar till leenden bland kollegor och åhörare men förmedlar också ett viktigt budskap.– Kraven är betydligt större på rektorerna i dag än när jag började på jobbet. Ingen kan klara det ensam. Man är ju faktiskt ingen övermänniska …

Hämtar fler