Hoppa till huvudinnehåll

”Huvudmän, ta ert ansvar!”

Ledare

Ann-Charlotte Gavelin Rydman

chefledarskap@lararen.se

Publicerad: 2021-08-23 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:33

Den biträdande rektorn är sjukskriven och lönesamtalen ska vara klara på fredag. Jag har fått lägga in extra möten på grund av en anmälan till socialtjänsten. Tjänstefördelningen är redan försenad. Jag ser bara en utväg för att hinna med och det är att stryka det webbinarium om ledarskap och elevhälsa som jag så länge sett fram emot att lyssna till. Dessutom är det kompetensutveckling som jag behöver.

Ovanstående historia är min, men många skolledare kan berätta något liknande. Om kompetensutvecklingen som ställdes in eller kanske aldrig ens planerades. 

Var felet mitt? Skulle jag ställt in något annat eller jobbat halvt ihjäl mig den veckan? Nej, jag anser inte det. Jag gjorde en professionell bedömning om vad som var bäst för verksamheten och då fick mitt webbinarium stryka på foten. Min huvudman hade gett mig stort eget ansvar för att själv sköta min kompetensutveckling, mina arbetstider och min verksamhet. Utifrån detta valde jag det minst dåliga alternativ som stod till buds.

Alltför många skolledare tvingas alltför ofta att göra liknande val. Det finns helt enkelt inte faktiska möjligheter för tillräcklig kompetensutveckling i en skolledarvardag som är så underbemannad som dagens.

Jag menar att detta krockar med skollagens krav. Kravet i lagen är att huvudmannen ska ge sin personal ”möjligheter till kompetensutveckling”. Men den skolledare som inte har tid har heller inte möjlighet.

Jag vet att de flesta huvudmän visar upp en generös inställning till att skolledare fortbildar sig. Många erbjuder egna kurser. Andra kommer med uppmuntran och/eller pengar. Men så länge skolans och förskolans ledningar är så underbemannade att en kursdag går ut över verksamheten är denna inställning inte särskilt mycket värd. Det är att bjuda med armbågen eller att inte bjuda alls. 

Jag tycker särskilt illa om att huvudmän låter sina skolledare gå på rektorsprogrammet utan att ge någon reell lättnad i det ordinarie arbetet. Det är en usel idé att introducera någon i rektorsyrket genom att under tre år tvinga denna att jämka ihop för mycket jobb med avancerade studier. Några slutar under utbildningen. Andra får sig en rejäl tankeställare av stressen och slutar efter några år.

Skolledaryrket är ett av de svåraste som finns. Det kräver både djup och bredd i kompetensen hos dem som utövar det. Det kräver betydligt mer och omfattande kompetensutveckling än vad som ges i dag. Jag vet också att skolledare vill ha mer kompetensutveckling. Men de har ingen reell möjlighet – de har inte tid. Huvudmän, ta ert ansvar enligt skollagen och ändra på det!

”Sluta skämmas för adhd-utredning”

Skolutveckling Utlandsfödda föräldrar är mindre villiga att låta sina barn utredas för diagnoser som adhd jämfört med svenskfödda föräldrar.– Många säger nej till en utredning för det anses skamligt och pinsamt. Min drivkraft är att få dem att sluta skämmas och i stället ge beröm till föräldrar som går med på en utredning, säger Sargon El Khouri, rektor vid Gårdstensskolan i Göteborg.

En stängd skola är ingen skola

När många skolor stängde förra våren, fick föräldrar rycka in, som om alla fötts till hobbypedagoger, skriver Erik Halkkjaer.

Så kan arbetsmiljön förbättras – om rektorn själv får bestämma

I en studie har forskarna Ulf Leo och Roger Persson med kollegor låtit rektorer dela med sig av sina förslag till förbättring av sin arbetsmiljö. Materialet är hämtat från enkäter, intervjuer och elva workshopar där rektorer från olika delar av landet och från alla skolformer i såväl kommunal som fristående verksamhet deltagit.

Hadar vill ge rektorer inspiration

Rektorer behöver också inspiration när de tar sig an en ny termin, resonerar Hadar Nordin, som satt samman en konferens där några av rektorernas svåraste knäckfrågor tas upp.

Hämtar fler