Logo

Kraftsamlingen mellan lärosäten leds av Martin Rogberg t h. Foto: Jonas Sahlström

Forskningssamarbete för likvärdig utbildning

Publicerad: 2024-01-16 10:29

Fem lärosäten kraftsamlar nu för att ta fram ny forskning om hur skolor och förskolor med stora utmaningar ska kunna ge alla barn en likvärdig utbildning. Men redan i höst kommer seminarium att ges utifrån den forskning som redan finns.

Text: Lenita Jällhage

Martin Rogberg vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet är ordförande i styrgruppen för Nationellt FOU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar. Han leder samarbetet mellan lärosätena och poängterar att det är viktigt att stöd till skolan förankras i både vetenskap och beprövad erfarenhet:

– Genom detta nationella samarbete kan vi nu kraftsamla för att ta fram ny kunskap som både elever, personal i skolverksamheter och huvudmän kommer att ha verklig nytta av, säger han.

Varje lärosäte bidrar ekonomiskt

Forskningssamarbetet sker mellan Stockholms universitet, Högskolan Dalarna, Karlstad universitet, Malmö universitet och Mittuniversitetet. Men flera lärosäten och skolhuvudmän kommer att bjudas in vid senare tillfälle. Varje lärosäte bidrar med 500 000 kr per år mellan 2023 och 2025.

Några av de forskningsprojekt som startar nu undersöker bland annat:

  • Hur skolor samarbetar med föräldrar till elever som riskerar att inte bli behöriga till gymnasiet.
  • Vad eleverna själva tycker om de insatser som gjorts för att öka måluppfyllelsen och likvärdigheten i ”Samverkan för bästa skola” och hur det påverkar deras lärande, välmående och skolresultat.
  • Hur grundskolor med bibliotek samverkar för att främja flerspråkiga elevers läs-och skrivutveckling i socialt utsatta områden.

Sammanlagt startar nu sex olika forskningsprojekt på de olika lärosätena. Från den 21 april kommer fler forskningsprojekt att kunna söka bidrag av FOU-nätverket.

Relaterar till regeringsuppdrag

Flera av forskningsprojekten relaterar till regeringsuppdraget ”Samverkan för bästa skola” där Skolverket i samverkan med universitet och högskolor och skolhuvudmän genomför insatser i utvalda skolverksamheter.

Målet med forskningen är bland annat att man ska ta fram en kunskapsnod och utveckla ett ändamålsenligt stöd till skolverksamheter, bidra med ett vetenskapligt stöd till bland annat professionsutbildningar och skapa en grund för mångvetenskapliga forskningsmiljöer inom kunskapsområdet.

Skräddarsydda stöd

Martin Rogberg konstaterar att många skolhuvudmän redan satsar mycket för att stödja skolor som har stora utmaningar.

– Vi kommer ha möjlighet att ta fram lite mer skräddarsydda stöd till skolhuvudmän genom den här satsningen. Redan i höst kommer vi också att dra i gång forskningsseminarium och öppna seminarium för anställda inom skolan utifrån den forskning som vi redan har. Vi kommer inte vänta två år på att den forskning som nu startar ska bli klar, säger han.

Likvärdighet