Logo

Ann-Charlotte Gavelin Rydman skriver om arbetsmiljö och om förbundsstyrelsen förslag till ett arbetsmiljöpolitiskt program. Foto: Adobe/Oskar Omne

Ledare: Hållbart ledarskap gynnar alla

Publicerad: 2024-04-16 10:17

LEDARE. Bilden av chefen som den tysta hjälten eller hjältinnan är inte konstruktiv. Det är viktigt att vi pratar om att ledare också behöver en bra arbetsmiljö. Läs Ann-Charlotte Gavelin Rydmans ledare ur nya numret av Skolledaren.

Ledare av Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare

Att vara ledare och chef inom utbildning är ett av det viktigaste och mest hedervärda uppdrag man kan ha. Våra undersökningar visar att skolledarna trivs på jobbet och med det pedagogiska ledarskapet som skiljer upp­draget från andra chefsbefattningar. Men det finns områden som behöver förbättras, inte minst när det gäller skolledarnas arbetsbelastning. Här har många arbetsgivare en läxa att göra.

Jag hade förmånen att få moderera ett seminarium om arbetsmiljö under Nordiska Skolledarkongressen i Göteborg. Forskarna pekade samstämmigt på vikten av att skolledarskapet får utgå från det pedagogiska uppdraget kring barns och elevers lärande, att det har ett långt tidsperspektiv och att skolledaren kan använda mänskliga och materiella resurser (inklusive sin egen arbetstid) klokt. Bara så når vi hållbarhet och minskar de allt för snabba bytena på rektors­befattningarna. 

Föreslår arbetsmiljöpolitiskt program

Vi glömmer ofta bort det i vår iver över att följa lag och förordning för våra barns och elevers bästa, men för att vara en bra ledare och chef så behöver förutsättningar för att genomföra arbetet ligga på plats. Till Sveriges Skolledares första ordinarie kongress, i slutet av maj 2024, lägger förbundsstyrelsen fram ett förslag till ett arbetsmiljöpolitiskt program för förbundet. I det sammanfattar vi allt det som Sveriges Skolledare driver för att få till förbättringar för medlemmarna. Det handlar, bland mycket annat, om nödvändigheten av en ändamålsenlig organisation med tydligt mandat för rektor, tillgång till stödfunktioner, rätt till APT, tillgång till mentorskap och handledning, samt möjligheten att få leda ett rimligt antal medarbetare. Jag hoppas kongressen kommer att anta programmet så att förbundet, centralt såväl som lokalt, kan sätta igång med det viktiga arbetet!

Chefen kan inte vara den tysta hjälten/hjältinnan

Det är viktigt att vi kan, och får, prata om att chefer och ledare också behöver en bra arbetsmiljö. Bilden av chefen som den tysta hjälten/hjältinnan som klarar allt är verkligen inte konstruktiv. Chefernas organisatoriska förutsättningar påverkar även medarbetarna och hela verksamheten och behöver därför arbetas med på ett systematiskt sätt. Det finns hjälp och stöd att få i form av verktyg hos organisationer som Prevent och Sunt arbetsliv. Det förebyggande arbetet är som vanligt det som har potential att ge allra bäst effekt.

Jag vet att skolledare kliver in i uppdraget med höga ambitioner och med tydligt fokus på det pedagogiska kärnuppdraget för att förändra, påverka och utveckla förskola och skola till att bli den bästa möjliga verksamheten för varje barn och elev. Jag vet också att när skolledare har friutrymme, mandat och förutsättningar att organisera verksamheten utifrån dess specifika behov, blir det också väldigt bra. 

Ledare