De kan ta plats i Sveriges Skolledares nya styrelse

Håkan Byström, Mostafa Geha, Maria Hahne, Emma Hammenstig, Torbjörn Hanö, Satu Harnesk, Kajsa Karlsson Fröman, Jeanette Kennerfalk, Emil Kilsäter, Daniel Söderberg, Sarah Thorén, Johanna Wallin. Foto: Privat
Sveriges Skolledare Här är valberedningens förslag på vilka som kan ingå i Sveriges Skolledares framtida styrelse, inför förbundets kongress 24-25 maj.
Publicerad: 2024-05-22 16:24
Sveriges Skolledare samlas för sin första kongress som ett enat förbund. Då byggs grunden för politiken som ska förändra förutsättningarna för skolledare
– och för svensk skola. I vårt tema, som också publicerats i Skolledaren nr 4 21 maj, får du en guide till:
LÄS ÄVEN: Matz Nilsson slutar efter tolv år i skolledarnas tjänst
Ellinor Häreskog och Henrik Carnhede. Foto: Privat
Ellinor Häreskog, förste vice ordförande
Ellinor Häreskog är skolchef för gymnasium och vuxenutbildning i Lycksele kommun. Hon har varit skolledare sedan 2004 och har arbetat fackligt sedan 2008. Under innevarande kongressperiod har hon suttit som förste vice ordförande i presidiet. Hon har suttit i Sveriges skolledarförbunds förbundsstyrelse sedan 2016.
Hjärtefrågan är att skapa fackligt engagemang runt om i Sverige. Facket ska vara ett starkt stöd för Sveriges skolledare och ska stötta lokalföreningar genom bra kommunikation. Hon lyfter också fram bra arbetsvillkor och bra lön. Det är även viktigt att arbeta för att fånga upp de som inte är anslutna fackligt, menar hon.
Henrik Carnhede, andre vice ordförande
Henrik Carnhede är ledamot i nuvarande förbundsstyrelsen och har tidigare varit ledamot i Lärarförbundet skolledares nationella styrelse.
Hans viktigaste frågor är skolledarens lön, förutsättningar och arbetsmiljö. I framtiden vill han se utarbetandet av en skarp och kraftfull yrkesetik. Han vill att Sveriges Skolledare fortsätter vara en stark röst inom politisk påverkan och opinionsbildning, samt är aktuella, tydliga och engagerade för att behålla medlemmar och öka det fackliga intresset hos skolledare i alla skolformer.
Håkan Byström, Sollefteå, rektor F–9
Fackligt engagerad i Lärarförbundet 1998–2023. Nu ordförande för Sveriges Skolledare Sollefteå. Ledamot i förbundsstyrelsen sedan 2023.
Hjärtefråga: ”Långsiktigt hållbara villkor för skolledare är naturligtvis alltid högt upp på dagordningen, avseende bland annat lön och arbetsmiljö, men också vikten av att skolledare behöver få utrymme att styra sin egen inre organisation utifrån det mandat som skollagen anger.”
Mostafa Geha, Hedemora, rektor vuxenutbildning
Har många års facklig erfarenhet i Sverige och i Libanon. Ledamot i Sveriges Skolledares förbundsstyrelse och ordförande för lokalföreningen i Hedemora.
Hjärtefråga: ”Att skolledare får förutsättningar som behövs för att ha bättre arbetsmiljö. För mig är det också viktigt att verka för att vårt förbund ska vara det bästa valet för ledare inom utbildning.”
Maria Hahne, Luleå, rektor gymnasiet
Ledamot i lokalföreningen i Luleå. Har även sedan 2018 varit ordförande för Sveriges spetsutbildningar och är numera styrelseledamot.
Hjärtefråga: ”Att vi arbetar för alla Sveriges skolledare, stöttar och stärker samverkan med mindre kommuner, där organisationerna inte är så stora och där vi har långa avstånd mellan kommunerna.”
Emma Hammenstig, Österåker, rektor förskola
Har varit rektor i förskolan i sju år och kommer från grundskolan där hon arbetade tio år som bland annat förstelärare med ansvar för elevhälsan. 2023 var hon med och startade Sveriges Skolledare i Österåker där hon sitter som vice ordförande.
Hjärtefråga: ”Bättre arbetsvillkor för rektorer där vi får förutsättningar för att arbeta som pedagogiska ledare och följa de statligt beslutade lagarna och målen men självklart också att få betalt för det arbete och ansvar skolledare har.”
Torbjörn Hanö, Lund, rektor gymnasiet
Lokalordförande i Lärarförbundet, ledamot i lokalavdelningar och regionstyrelsen i tidigare Sveriges skolledarförbund, suttit två mandatperioder i Sveriges skolledarförbunds förbundsstyrelse.
Hjärtefråga: ”Att svensk skola lyfts för alla barn och elever, och att skolledare stannar kvar i yrket med bättre lön och arbetsvillkor.”
Satu Harnesk, Sollentuna, rektor gymnasiet
Har varit aktiv i tidigare Sveriges skolledarförbund sedan 2001. Representerar nu Riksföreningen Sveriges Skolledare Academedia.
Hjärtefråga: ”Att förbundet har god representation och är en stark skolpolitisk röst, skapar nätverk och ger stöd och möjlighet till utveckling både som fack- och yrkesförbund för hela professionen skolledare i Sverige.”
Kajsa Karlsson Fröman, Tjörn, rektor
Har jobbat fackligt i 20 år. Har jobbat med både fristående och kommunala skolfrågor, allt från förskola till vuxenutbildning. Var med i den centrala valberedningen sista omgången för Lärarförbundet skolledare.
Hjärtefråga: ”Frågorna kring skolledares arbetsmiljö och förutsättningar att utföra sitt jobb är det viktigaste.”
Jeanette Kennerfalk, Kalmar, rektor förskola
Har många års erfarenhet av fackliga uppdrag. Nuvarande förtroendeuppdrag är ordförande i Sveriges Skolledares lokalförening i Kalmar samt ledamot i förbundsstyrelsen för Sveriges Skolledare.
Hjärtefråga: ”Fokus på villkors- och professionsfrågor för skolledare. Genom detta engagemang hoppas jsg tillsammans med andra påverka villkoren för skolledare så att utveckling sker vad gäller ledarskapets förutsättningar samt ett hållbarhetsperspektiv som främjar en positiv och hälsosam arbetsmiljö för skolledare.”
Emil Kilsäter, Stockholm, rektor F–9
Skolledare sedan 2001, drygt hälften av åren sedan dess som rektor. Ingått i styrelsen för dåvarande Sveriges skolledarförbund sedan 2009, kassör sedan 2013. Har haft så kallad facklig tid i olika grad under flera år, de senast två åren 20 procent.
Hjärtefråga: ”Att påverka politiker och beslutsfattare på olika nivåer för att utveckla svensk skola.”
Daniel Söderberg, Gislaved, enhetschef/rektor vuxenutbildning
Grundade LR stud i Växjö, har bland annat varit studerandeombudsman, ordförande i distrikt Kronoberg, ordförande och kassör i region Småland-Blekinge. Ledamot, har varit 2:e vice och 1:e vice ordförande i Sveriges skolledarförbund.
Hjärtefråga: ”Driva och utveckla goda förutsättningar för uppdraget och anställningstrygghet för Sveriges skolledare. Att förbundet blir den naturliga samtalspartnern i samtliga utbildningsfrågor.”
Sarah Thorén, Karlstad, utbildningschef
Ledamot nationella styrelsen Lärarförbundet skolledare. Ordförande Lärarförbundet skolledare i Karlstad. Ordförande Lärarförbundet Forshaga.
Hjärtefråga: ”Ett hållbart arbetsliv är en förutsättning för att kunna göra ett bra jobb och att stanna kvar i yrket. Att alla skolledare är samlade i ett förbund ser hon som en styrka. Även den som är chef över andra skolledare ska kunna identifiera sig i och känner att deras frågor drivs av Sveriges Skolledare.”
Johanna Wallin, Uppsala, rektor F–9
Kommunalt huvudskyddsombud samt ordförande i Uppsalas lokalförening.
Hjärtefråga: ”Utveckla möjligheter att arbeta med rektorers arbetsmiljö och göra förändringar som leder till rimliga förutsättningar. Att ge skolan arbetsro och långsiktighet genom minskad politisering och ett reformarbete som är väl grundat och bland annat bygger på tilltro till skolledares kunskap, erfarenhet och förmåga.”