Lotta Edholm om Skolledarens granskning: ”Nedslående”

Lotta Edholm kommenterar Skolledarens undersökning om pedagogiskt ledarskap. Foto: Johanna Säll
Aktuellt
En majoritet av skolledarna i Skolledarens undersökning anser sig ha ganska eller mycket dåliga förutsättningar att utföra sitt uppdrag som pedagogiska ledare.
– Det är otroligt nedslående resultat, säger skolminister Lotta Edholm (L).
Publicerad: 2024-08-23 07:00
LÄS ÄVEN: Skolledare: Ge oss mer tid till pedagogiskt ledarskap
LÄS ÄVEN: Hon ska utreda bättre förutsättningar för rektorer
LÄS ÄVEN: Efter skolledarnas krav: Rektorers förutsättningar ska utredas
Text: Emelie Henricson
Skolledaren har undersökt bland skolledare hur förutsättningarna för att vara pedagogiska ledare i sin verksamhet ser ut.
52 procent anser att de har ganska dåliga förutsättningar, 12 procent att de har mycket dåliga förutsättningar för att bedriva sitt pedagogiska ledarskap.
26 procent kan lägga mindre än 10 procent av sin tid åt det pedagogiska ledarskapet, 47 procent mindre än 25 procent.
– Det är otroligt nedslående resultat i undersökningen. Men tyvärr inte oväntade. Det är inte acceptabelt att så många rektorer upplever stress, där administrativa arbetsuppgifter är en betydande orsak. Här har politiken ett ansvar, som måste tas. Vi behöver ta krafttag för att förbättra rektorernas förutsättningar att genomföra sitt uppdrag, säger skolminister Lotta Edholm (L) i en kommentar.
”Avlastning med till exempel fastighetsfrågor”
Lotta Edholm hänvisar till den utredning som presenterades i maj, där Maria Hahne, rektor i Luleå, ska utreda skolledarnas förutsättningar.
– Det är en omfattande och viktig utredning, som bland annat ska föreslå hur rektorers förutsättningar för sitt uppdrag kan förbättras, till exempel när det gäller rektorsområdenas storlek. Hon ska även föreslå åtgärder för att minska rektorers administrativa börda och andra uppgifter som tar tid från det pedagogiska ledarskapet. Jag ser mycket fram emot att ta del av arbetet och förslagen som kommer.
Går det att redan nu ge exempel på åtgärder ni kan se för att lätta mängden administrativt arbete?
– En sak som nämns i utredningsdirektiven är att rektorer till exempel kan behöva avlastning med administrativa uppgifter som inte hör till det pedagogiska ledarskapet, till exempel fastighetsfrågor eller ekonomi- och budgetfrågor.