Hoppa till huvudinnehåll

Lotta Edholm om Skolledarens granskning: ”Nedslående”

Lotta Edholm skolminister Foto: Johanna Säll

Lotta Edholm kommenterar Skolledarens undersökning om pedagogiskt ledarskap. Foto: Johanna Säll

Aktuellt En majoritet av skolledarna i Skolledarens undersökning anser sig ha ganska eller mycket dåliga förutsättningar att utföra sitt uppdrag som pedagogiska ledare.
– Det är otroligt nedslående resultat, säger skolminister Lotta Edholm (L).

Publicerad: 2024-08-23 07:00

LÄS ÄVEN: Skolledare: Ge oss mer tid till pedagogiskt ledarskap 

LÄS ÄVEN: Hon ska utreda bättre förutsättningar för rektorer

LÄS ÄVEN: Efter skolledarnas krav: Rektorers förutsättningar ska utredas

Text: Emelie Henricson

Skolledaren har undersökt bland skolledare hur förutsättningarna för att vara pedagogiska ledare i sin verksamhet ser ut.

52 procent anser att de har ganska dåliga förutsättningar, 12 procent att de har mycket dåliga förutsättningar för att bedriva sitt pedagogiska ledarskap. 

26 procent kan lägga mindre än 10 procent av sin tid åt det pedagogiska ledar­skapet, 47 procent mindre än 25 procent

– Det är otroligt nedslående resultat i undersökningen. Men tyvärr inte oväntade. Det är inte acceptabelt att så många rektorer upplever stress, där administrativa arbetsuppgifter är en betydande orsak. Här har politiken ett ansvar, som måste tas. Vi behöver ta krafttag för att förbättra rektorernas förutsättningar att genomföra sitt uppdrag, säger skolminister Lotta Edholm (L) i en kommentar.

”Avlastning med till exempel fastighetsfrågor”

Lotta Edholm hänvisar till den utredning som presenterades i maj, där Maria Hahne, rektor i Luleå, ska utreda skolledarnas förutsättningar.

– Det är en omfattande och viktig utredning, som bland annat ska föreslå hur rektorers förutsättningar för sitt uppdrag kan förbättras, till exempel när det gäller rektorsområdenas storlek. Hon ska även föreslå åtgärder för att minska rektorers administrativa börda och andra uppgifter som tar tid från det pedagogiska ledarskapet. Jag ser mycket fram emot att ta del av arbetet och förslagen som kommer.

Går det att redan nu ge exempel på åtgärder ni kan se för att lätta mängden administrativt arbete?

– En sak som nämns i utredningsdirektiven är att rektorer till exempel kan behöva avlastning med administrativa uppgifter som inte hör till det pedagogiska ledarskapet, till exempel fastighetsfrågor eller ekonomi- och budgetfrågor. 

Fler nyheter

Ann-Charlotte Gavelin Rydman foto Ola Westerberg

Nu tas nästa steg kring ökad insyn i friskolor: ”På tiden”

Sveriges Skolledare Regeringens förslag om ökad insyn i friskolors verksamhet går nu ut på remiss. På tiden, menar Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare. – Vi har länge krävt att villkoren måste bli mer lika, säger hon i en kommentar till Skolledaren.

Ann-Charlotte Gavelin Rydman foto: Ola Westerberg

Ledare: ”Det är det pedagogiska uppdraget vi brinner för”

Nya programförklaringar för Sveriges Skolledare, ett antal utredningar som rör skola och den nya rektorsutredningen kring rektorers förutsättningar. Det väntar ett händelserikt verksamhetsår för förbundet, skriver förbundsordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Enkät: Skolledare vill se bättre förutsättningar för ledarskapet

En majoritet av skolledare anser sig ha ganska eller mycket dåliga förutsättningar för att kunna utföra sitt uppdrag som pedagogiska ledare. Tre av fyra använder mindre än 25 procent av sin arbetstid åt sitt pedagogiska ledarskap. I stället får man ägna mycket tid åt sådant som inte har med kärn­uppdraget att göra. Det visar Skolledarens egen enkät­undersökning.

Hämtar fler