Nydalaskolan i Malmö tilldelas utmärkelsen Årets skolbibliotek 2024. På bild: Linda Masalkovski, rektor, och Felix Sjögren, skolbibliotekarie. Foto: Izabella Thedin Tirbal/Felix Sjögren
Här finns årets skolbibliotek: ”Måste vara hjärtat i skolan”
Nydalaskolan i Malmö har fått utmärkelsen Årets skolbibliotek. Här har man under två års tid satsat rejält på läsningen – med biblioteket i hjärtat av satsningen. – Det är stort och viktigt, inte minst för våra elever som får ha lov att ha tillgång till Sveriges bästa skolbibliotek, säger rektor Linda Masalkovski.
Text: Emelie Henricson
LÄS ÄVEN: Helhjärtad satsning på både skärm och pärm
LÄS ÄVEN: Fyra röster: Så kan du som rektor lyfta elevernas läsande
Nydalaskolan (F-6) i Malmö har utsetts till Årets skolbibliotek av Nationella skolbiblioteksgruppen. I motiveringen lyfts fram att biblioteket är en integrerad del av skolans verksamhet, och skolbibliotekarien Felix Sjögren är en del av skolans ledningsgrupp. Priset kommer delas ut av skolminister Lotta Edholm under Bokmässan i Göteborg, den 27 september. Men firandet pågår redan nu på skolan.
Under fredagen blir det samling på skolgården med ballonger, tal av rektor och skolbibliotekarie samt tårta och glass.
– När man arbetar i en skola som Nydalaskolan, som finns i ett utvecklingsområde, är det viktigt att arbetet vi gör får den här typen av uppmärksamhet, säger skolans rektor Linda Masalkovski.
Ville skapa samsyn i undervisningen
Uppstarten till satsningen började för två år sedan. Biträdande rektor, Felix Sjögren, tillsammans med elevhälsan, sv/sva-lärare, undersökte nivån på läsningen på skolan.
– Vi tittade på olika delar, bland annat läslusten, läsförståelsen och avkodningen, vilken metod vi använder för att träna läsning med våra elever. Men också på vad det var som gjorde att vi dippade i resultaten när det gäller läsningen, berättar Linda Masalkovski.
De landade i att det, bland annat, behövdes en samsyn i undervisningen i läsinlärning.
– Vi tolkade in att vi ligger ett år back i avkodningen och vi behövde anpassa undervisningen och börja på en annan nivå, säger Linda Masalkovski.
Som en del i arbetet har man utökat samverkan med biblioteket, och alla lärare inom svenska och sva träffar Felix Sjögren vid terminsstarten för att lägga upp arbetet. Även skolans förstelärare och förstelärare inom fritidshem är involverade i arbetet.
Utlåningen ökar
Linda Masalkovski lyfter också fram arbetet med ledningsgruppen, där alla verksamheter – inklusive skolbiblioteket – finns representerade.
– Det är en av kärnorna i vårt ledarskap, alla verksamheter ska vara inkluderade. Där är Felix, som den person han är, en inspiratör för oss andra i ledningsgruppen. Han kommer med utvecklande tankar och reflektioner kring hur vi ska gå vidare utifrån bibliotekets roll, säger hon.
Vad ser du själv för vinster med att arbeta på det här sättet med biblioteket och läsningen?
– Det är för tidigt att säga något om resultaten i stort. Vi hoppas så klart att det ska leda till att alla elever kan läsa och avkoda tidigt. Men vi ser redan nu att lusten att läsa ökar, och att siffrorna för utlåning i biblioteket ökar varje år.
En till vinst med arbetet menar Linda Masalkovski är själva samarbetet, när alla i kollegiet arbetar gemensamt för högre måluppfyllelse i läsning.
Ordnar en litteraturfestival
I motiveringen lyfts också skolans egen litteraturfestival fram. Den pågår under skoltid och kvällstid, då vårdnadshavare och familjer bjuds in. I år sker den i samarbete med det lokala biblioteket och föreningar i området. Under skoldagarna får eleverna besök av författare, och barnen arbetar i undervisningen med att förbereda besöken. Kvällstid har föräldrar fått lyssna på föredrag som handlar om just vikten av läsning.
– Felix bjöd in personer med litterär anknytning, inte bara författare, för att prata om varför det är viktigt med läsning och för att inspirera till läsning, säger Linda Masalkovski.
Hon tror att framgången för hela arbetet med läsningen har varit att knyta skolbiblioteket till skolans åtagande.
– Biblioteket måste vara en verksamhet som, tillsammans med övriga delar av skolan, arbetar mot målen vi sätter upp. Det måste vara hjärtat på skolan. Framgången är att knyta dit nyckelpersoner som brinner för läsning och kan inspirera, säger Linda Masalkovski.
Så här lyder motiveringen från Nationella skolbiblioteksgruppen
”Ett kreativt arbetssätt med ett medieurval som speglar elevernas olika intressen och språk samt ett lekfullt användande av biblioteksrummet. Hela familjens läsning uppmuntras genom en litteraturfestival delvis förlagd till kvällstid. Samtidigt är verksamheten välstrukturerad och välintegrerad vilket visar sig genom att den följer eleverna tydligt genom årskurserna och att skolbibliotekarien har en given plats i skolans ledningsgrupp.”
I juryn sitter representanter för Sveriges Skolledare, Sveriges Lärare, Sveriges biblioteksförening, Sveriges Författarförbund och DIK.