Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Efter S-utspelet: ”Lyssna på skolledarna”

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Åsa Westlund. Foto: Ola Westerberg/Socialdemokraterna

”Jag tror nog skolledare och lärare vet tillräckligt om NPF. Det handlar om att tillsätta resurser för att klara det”, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman efter S-förslaget om att utöka utbildning kring NPF för rektorer. Till höger: Åsa Westlund (S), utbildningspolitisk talesperson. Foto: Ola Westberg/Socialdemokraterna

Skolpolitik Ska den negativa trenden i den svenska skolan vändas måste flera partier vara med i båten. Och man måste lyssna och lita på skolledarnas bedömningar hela vägen. Det menar Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare, efter att Socialdemokraterna i veckan lämnat ett förslag om skolan.

Håkan Söderberg. Foto: Filippa Ljung

Håkan Söderberg

hakan.soderberg@skolledaren.se

Publicerad: 2025-01-09 14:00

LÄS ÄVEN: Krönika: ”Statistiken borde ge politikerna kalla kårar”

LÄS ÄVEN: Här är skolledarnas krav inför avtalsrörelsen 2025

Oppositionspartiet Socialdemokraterna kallade till presskonferens om att man vill förbättra stödet till elever med NPF-diagnoser och skolor som brister i verksamheten vad gäller skollagen. De vill också införa en så kallad Lex Edico och satsa mer pengar på skolan än vad regeringen gör i dagsläget.

– Det är bra att man väcker frågor men det räcker inte. Vi måste ha med många partier om skolan ska förändras på allvar. Det finns redan forskning och beprövad vetenskap som visar vad som behövs, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

För att åstadkomma de nödvändiga förändringarna krävs helt enkelt mer resurser, menar hon.

– Det kommer att kosta men tillför vi inte de resurser som krävs kommer att det att kosta mer i framtiden. Det finns inga genvägar. Lyssna på skolledarna, det vet vad som krävs, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Föreslår en Lex Edico

En förutsättning är att skolledare ska kunna bedriva ett verksamhetsnära ledarskap och då måste vissa åtgärder vidtas, menar hon. Dit hör att den höga rektorsomsättningen måste stoppas, färre medarbetare per skolledare och renodlade arbetsuppgifter för att minska arbetsbördan. Då kan skolledare bedriva det verksamhetsnära och närvarande ledarskap som krävs, menar Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Ett av förslagen från Socialdemokraterna är en lex-lagstiftning, där skolledare blir skyldiga att rapportera när de ser risk för brister i verksamheten i förhållande till skollagen. En Lex Edico som har sin grund just hos Sveriges Skolledare.

– Vi har ju kongressens uppgift att slåss för en sådan lagstiftning och det är viktigt. Men det är inte skolledarens skyldighet att rapportera som ska sättas i centrum utan att huvudmannen ska vara skyldig att åtgärda de brister som skolledare påpekar, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

”Det kommer att kosta”

Ett annat förslag är att skolmyndigheterna får i uppdrag att ”utarbeta de bästa metoderna för att alla elever, inklusive elever med NPF, ska få det stöd och den hjälp de behöver för att klara skolan utifrån sina förutsättningar”. S vill se att en fördjupad kunskap om NPF ska ingå i rektorsutbildningen. Ann-Charlotte Gavelin Rydman är inte imponerad.

– Nja, jag tror nog skolledare och lärare vet tillräckligt om NPF. Det handlar om att tillsätta resurser för att klara det. Vi har länge drivit att staten ska få ett ökat ansvar för finansieringen av den svenska skolan. Vi vet vad som krävs och det kommer att kosta. Det måste det få göra, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Socialdemokraternas förslag

  • ge skolmyndigheterna i uppdrag att utarbeta de bästa metoderna för att alla elever, inklusive elever med NPF, ska få det stöd och den hjälp de behöver för att klara skolan utifrån sina förutsättningar.
  • införa en lex-lagstiftning för skolan där skolledare blir skyldiga att rapportera när de ser risker för brister i verksamheten i förhållande till skollagen, en Lex Edico.
  • att fördjupad kunskap om NPF ska ingå i rektorsutbildningen.
  • lägga tre miljarder mer på skolan än regeringen, vilket enligt Socialdemokraterna motsvarar en extra pedagog i varje årskurs ett.

Fler nyheter