Så vänder Lessebo skolfrånvaron – genom kulturskolan
Amra Zulic är rektor på Hackebackeskolan i Lessebo, en av skolorna där elevhälsan samarbetar med kulturskolan, där Jimmy Täck är rektor, för att öka motivationen bland eleverna – och få elever med problematisk skolfrånvaro till skolan. Foto: Suvad Mrkonjic
Reportage I Lessebo i Kronobergs län samarbetar kulturskolan med elevhälsan för att förbättra elevernas psykiska hälsa. Tanken är att, med kreativitetsfrämjande verksamhet, göra under för grundskoleelevernas inlärning och motivation. Och är det hembesök som krävs så tar läraren med sig gitarren direkt hem till eleven.
Martin Röshammar
redaktionen@skolledaren.se
Publicerad: 2025-10-16 20:46
LÄS ÄVEN: Han satsar på fysisk aktivitet – för både elever och personal
LÄS ÄVEN: Rektorns metod för elevhälsa får hela gruppen att må bra
LÄS ÄVEN: Undersökning: Skolledare saknar resurser till elevhälsan
Några år har gått sedan konstnären Cesar Perez Pasco lämnade Peru. Han, som för dagen bär en grön t-shirt och byxor med ljusa ränder på sidorna, hamnade i djupaste Småland och nu är han bildlärare på kulturskolan i Lessebo.
Men Cesar Perez Pasco håller också i rastaktiviteter på Hackebackeskolan, det som kallas för Måndagsmoves, för först lågstadieelever och sedan elever på mellanstadiet. Vissa i foajén utanför idrottshallen går den här måndagen ”all in”, dansar och är noga med stegen. Några är mer försiktiga och andra växlar i sin tur mellan dans och lek, mellan dans och avvaktande stillsamhet, för att sedan explodera i små attacker av energi och både små och stora rörelser.
Vanilla Ice-låten ”Ice ice, baby” sprider sig i lokalen, når varje hörn och sedan går barnen fullständigt, men koreograferat, bananas när en viss bastulåt spelas.
– Det är klart att inte alla är med och dansar eller rör sig, men det har blivit allt fler som är det. Alla är ju olika, men det ger mycket. Är de ledsna mår de bättre efter dansen och jag är tacksam för att jag får vara med, säger Cesar Perez Pasco.

Svåra rörelser. Ruth, Batiseba, Isolde, Tbark, Olivia, Maria och Loke försöker göra som Cesar Perez Pasco.
Ska också öka motivationen hos elever
Han är en del av det vardagsarbete som kulturskolan och den obligatoriska skolan i Lessebo kommun gör för ett ökat välmående och i förlängningen för att förebygga psykisk ohälsa bland eleverna.
– Det har slagit väldigt väl ut. Det är en jättebra introduktion till oss samtidigt som vi främjar rörelseglädjen, säger Jimmy Täck.
Här på Hackebackeskolan var han en gång i tiden elev, han som är rektor för kulturskolan i Lessebo sedan 2020, och här gick även Hackebackeskolans nuvarande rektor Amra Zulic, som kom som flykting från krigets Bosnien 1994.
Lessebo kulturskola har fått ett stärkt uppdrag av politiken att inte bara förebygga psykisk ohälsa utan också öka motivationen hos elever på grundskolan. Barn- och utbildningsnämnden tog våren 2024 ett beslut om att kulturskolan skulle öka sitt samarbete med elevhälsan. Bland annat handlar det om så kallade motivationslektioner för elever med hög skolfrånvaro. En gitarrlärare från kulturskolan åker till exempel varje tisdag till Hackebackeskolan och har lektioner med enskilda elever. Mycket för att skapa en positiv känsla på skolan.
– När det gäller särskilt en av eleverna har närvaron ökat markant. Den dagen det är gitarrspel, då kommer hen till skolan, konstaterar Jimmy Täck.

Hög stämning på Hackebackeskolan. Här hoppar rektor Amra Zulic med Leila, Elin, Batool, Jasmine och Mileh. Foto: Suvad Mrkonjic
Skickade underlag till politikerna
Kulturskolans utvecklingsledare, Sara Lundbeck, berättar roat att rektorerna på de olika skolorna har blivit glatt överraskade av resultatet: ”Sitter hen där, i skolan?”. Både Sara Lundbeck och Jimmy Täck nämner elevernas kroppsspråk, hur det gör skillnad att de får spela musik eller annan kulturutövning. Självförtroendet växer. Kanske står de plötsligt på scenen och spelar, trots att de varit så försiktiga tidigare.
– Egentligen har vi jobbat länge med elevhälsoarbetet, men det har vuxit fram. Vissa skolor har sagt att det skulle vara jättebra om den och den eleven kunde komma till oss och spela. De har sett att det har givit ett positivt resultat. Men då det verkligen tog fart var när vi började samarbeta närmare med den som är aktivitetsansvarig i kommunen, inom kategorin ”hemmasittare”, säger Jimmy Täck.
I samband med det skrev han ett beslutsunderlag till barn- och utbildningsnämnden i Lessebo och uppmanade dem att prioritera delar av verksamheten, för att kunna arbeta mer systematiskt med de elevhälsofrämjande och förebyggande åtgärderna. Det beslutet tog de gladeligen, som han uttrycker det.
– Enskilda lektioner där vi arbetar elevhälsofrämjande har vi haft länge, men nu är det mer gruppverksamhet också. Dessutom når vi låg- och mellanstadiet i högre grad än tidigare, säger Sara Lundbeck.

Kulturskolans utvecklingsledare Sara Lundbeck är nöjd med satsningen på ökat samarbete med elevhälsan. Foto: Suvad Mrkonjic
”Man måste offra sig lite”
Kulturskolan arbetar till exempel med terapi i form av hälsodans. Den satsningen riktar sig mot flickor med psykisk ohälsa på högstadiet. De har också haft ett konstprojekt, en stor väggmålning, på högstadiet. Elevhälsoteamet tog hjälp av kulturskolan för att leda projektet.
Jimmy Täck blir även kallad till möten på de olika skolorna när det rör sig om en elev med svårigheter, om eleven har minsta lilla kulturellt intresse. Vad kan kulturskolan göra? Ska de komma till eleven? Kan eleven komma till deras lokaler? Ska det ordnas en anpassad studieplan?
Han berättar om en ungdom som omfattas av Kaa, kommunalt aktivitetsansvar. Plötsligt mådde eleven mycket sämre och kom ”inte ens till kulturskolans gitarrlektioner”. Då åkte läraren hem och knackade på. Sedan satt de två i tonårsrummet och spelade gitarr.
– Man måste offra sig lite. Det är så värt det. Vi har blivit väldigt viktiga. Här är vi en del av hela skolväsendet och det är så betydelsefullt för en liten kulturskola, menar Jimmy Täck som också lägger till att Lessebo är en ort och en kommun där ”alla känner alla”.

Cesar Perez Pasco och Sara, Mirna, Lea, My, Ibithaj och Marie öser på. Foto: Suvad Mrkonjic
Statliga medel
På frågan om det är något i verksamheten som av ekonomiska eller andra skäl får stå tillbaka på grund av satsningen på elevhälsa i den vanliga skolan, svarar Jimmy Täck snabbt.
– Nej, för jag tycker att varje gång vi träffar en elev, oavsett om det är en motivationslektion eller om det är ett skräddarsytt projekt, så utövar vi ändå kärnverksamhet. Långsiktigt tror jag att vi främjar ekonomin, om vi kan få någon på rätt köl. Nu prioriterar dessutom politiken oss än mer. Kulturskolan har fått statligt medel för att utveckla arbetet ytterligare, säger kulturskolerektorn.
Sara Lundbeck flikar in att det mesta av den elevhälsofrämjande verksamheten är på dagtid och att det därför inte krockar med det andra.
– Det gör att vi kan vara flexibla. Om någon vill börja hos oss kan den personen i stort sett börja i morgon, för det finns alltid någon tid, förklarar Sara Lundbeck som också är flöjtlärare i kulturskolan.
”Lärande och hälsa går hand i hand”
Hackebackeskolans rektor, Amra Zulic, står på skolgården och konstaterar att det är viktigt att den psykiska ohälsan tas på allvar. Hon lyfter det faktum att samarbetet med kulturskolan gör att många elever med begränsade resurser ändå får ta del av kulturskolans verksamhet.
– I fredags ringde jag Jimmy och berättade om en elev som skulle vilja sjunga, dansa och gå på teater. Inga problem, sa han. Det gör att eleven får fritidsaktiviteter och det är ett sätt att förebygga psykisk ohälsa. Målet är att fler ska må bra. Lärande och hälsa går hand i hand, tänker jag, säger Amra Zulic.
Runt henne dansas det Måndagsmoves och jo, rastaktiviteterna är också en del av fritiden, om än i skolmiljö. Har man med sig en bra känsla in i klassrummet, då är mycket vunnet.
– Titta bara. Många här har fått ett helt annat mod av dansen och det räcker att en vågar så vill andra också vara med, förklarar Amra Zulic.
Så förebygger kulturskolan psykisk ohälsa
Lessebo kulturskola har fått ett stärkt uppdrag att öka motivationen och förebygga psykisk ohälsa hos elever i grundskolan. Genom ett beslut av barn- och utbildningsnämnden har samarbetet mellan kulturskolan och elevhälsan utökats. Här är exempel på vad som görs – och effekter det har gett:
- Kulturskolan arbetar med motivationslektioner för elever med hög skolfrånvaro och även med dans som terapi för flickor på högstadiet.
- Kulturskolan håller i flera rastaktiviteter i kommunen, bland annat Måndagsmoves, en dansstund som också ska främja elevernas välmående.
- Kulturskolan ska vara en bro till skolan, eller tillbaka till skolan och den utökade närvaron i skolan gör också att alla känner till vad kulturskolan har att erbjuda.
- Fler insatser sker i nära samarbete med elevhälsoteamen och skolledningen, där kulturskolan ofta blir en del av elevens individuella stödplan.
- För vissa elever har kontakten med lärare i kulturskolan varit avgörande för att återvända till den vanliga undervisningen. Ibland börjar det med en enkel gitarrlektion och slutar med ett scenframträdande.
Jimmy Täck
Gör: Rektor, Kulturskolan i Lessebo.
Ålder: 37 år.
Bor: Hovmantorp.
Därför vill jag vara rektor: ”För att skapa en verksamhet där vi tillsammans bjuder in alla barn och unga att bli en del av något större. Jag vill arbeta för att Kulturskolan ska vara en kulturell allemansrätt – tillgänglig, likvärdig och öppen – så att fler får möjlighet att ta del av den och stärka både sitt lärande och sitt välmående.”
Amra Zulic
Gör: Rektor på Hackebackeskolan sedan 2019.
Ålder: 43 år.
Bor: I Växjö.
Därför vill jag vara rektor: Jag vill vara rektor för att med värme, struktur och tydlig riktning skapa en skola där alla röster hörs och varje elev får möjlighet att lyckas. Detta tillsammans med all den fantastiska personal som jobbar på Hackebackeskolan.
Hackebackeskolan
Antal elever: Cirka 260.
Antal anställda: 46.
Organisation: F–6-skola samt fritidshem.
Stödfunktioner: Skolkurator, skolsköterska, specialpedagoger och speciallärare, lärarassistent och central elevhälsa.
Budget/skolpeng: Cirka 20 miljoner kronor. Central finansiering och statsbidrag ej medräknat.
Huvudman: Lessebo kommun.