Kravet: Inkludera skolan i Sveriges AI-strategi
Ann-Charlotte Gavelin Rydman menar att det krävs en likvärdig vägledning kring AI för skolhuvudmän, och uppmanar därför regeringen att inkludera skolan i Sveriges AI-strategi. Till vänster utredare Carl-Henric Svanberg, statsminister Ulf Kristersson (M) och civilminister Erik Slottner (KD). Foto: Ninni Andersson/regeringskansliet/Ola Westerberg
AI
Inkludera skolan i Sveriges AI-strategi. Den uppmaningen skickar Sveriges Skolledare i en hemställan till regeringen.
– Staten måste ta ansvar för att alla skolhuvudmän får tillgång till likvärdig vägledning och att alla som arbetar i skolsystemet får kompetensutveckling, säger förbundsordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman i en kommentar.
Emelie Henricson
emelie.henricson@skolledaren.se
Publicerad: 2025-10-17 09:08
LÄS ÄVEN: Kritiken mot regeringens brist på AI-strategi för skolan: ”Farligt”
LÄS ÄVEN: Skarpa AI-kritiken: Allvarligt misstag att utelämna skolan
LÄS ÄVEN: Här hittar du alla delar i Skolledarens AI-tema
Regeringen har tidigare fått kritik för att inte inkludera skolan i den AI-strategi för Sverige som nu ska tas fram.
AI-utredningen Färdplan för Sverige, och utredaren Carl-Henric Svanberg, hade fått direktiv att inte inkludera förslag för skolväsendet men nämnde ändå utmaningarna för skolans del. Utredningen konstaterade att ”AI kommer, och bör, ha en stor inverkan på skolan”, ”såväl innehållsmässigt som pedagogiskt”.
Kritik från flera håll
Regeringens beslut att exkludera skolan har tidigare fått skarp kritik från skolledarhåll. I sitt remissvar till utredningen kallade Sveriges Skolledare beslutet för ”ett allvarligt misstag”. Och under Almedalsveckan, där AI i skolan var ett omdebatterat ämne, höjdes röster från flera håll kring att regeringen behöver ”steppa upp” i frågan.
– Utan nationellt ansvarstagande för AI i skolväsendet riskerar vi att skolor använder AI-verktyg för att göra fel saker snabbare, i stället för rätt saker bättre. Med nationella riktlinjer kan vi säkerställa att den AI som faktiskt används är rättssäker, etisk och transparent, sa Ann-Charlotte Gavelin Rydman efter ett av Almedalsveckans seminarier på temat.
”Skolhuvudmän saknar strategier”
Nu skickar Sveriges Skolledare en så kallad hemställan till regeringen, med en uppmaning att tänka om.
Förbundet föreslår att regeringen nu:
- Ger AI-sekretariatet i uppdrag att inkludera skolväsendet i den nationella AI-strategin.
- Ställer upp mål för kompetensutveckling för alla som arbetar i skolan i linje med EU:s AI-förordning.
- Inför skrivningar i läroplanerna om AI, informationsförståelse och digital etik.
- Ger Skolverket och Integritetsskyddsmyndigheten särskilda uppdrag kopplade till AI-användning i skolan.
– Många skolhuvudmän saknar idag strategier och stöd för hur AI ska användas på ett ansvarsfullt sätt. Staten måste ta ansvar för att alla skolhuvudmän får tillgång till likvärdig vägledning och att alla som arbetar i skolsystemet får kompetensutveckling, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman i en kommentar.