Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Kritiken mot regeringens brist på AI-strategi: ”Farligt”

Jannie Jeppesen, Swedish edtech industry, Pernilla Nilsson, professor Högskolan i Halmstad, Jessica Mozakka, chef för digitalisering och innovation på Academedia och Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare är alla kritiska mot att regeringen inte gör mer i frågan om AI i skolan. Foto: Lenita Jällhage/Emelie Henricson

AI AI i skolan togs upp ur olika infallsvinklar på flera seminarier i Almedalen under onsdagen. En gemensam slutsats var att regeringen behöver ”steppa upp” i frågan och leverera en forskningsbaserad AI-strategi och riktlinjer för skolan så att Sveriges skolchefer, rektorer, lärare och elever inte lämnas i sticket.

Publicerad: 2025-06-25 16:56

LÄS ÄVEN: Så få skolledare har fått utbildning om AI

LÄS ÄVEN: AI-uppmaningen: Behövs en gemensam strategi

Regeringens skolpolitik på digitaliseringsområdet blev hårt kritiserad av bland annat forskare, skolhuvudmän, skolchefer, skolledare, lärare, elevrepresentanter och fackförbund under flera seminarier i Almedalen.

I måndags, under Almedalens första dag, publicerade 27 professorer med expertis inom skola och utbildning, digital teknik och AI en debattartikel i Göteborgs-Posten.

Pernilla Nilsson, professor Högskolan i Halmstad, som deltog vid ett av seminarierna var en av de 27 professorer som undertecknat debattartikeln. Den kritiserar bland annat att den nya läroplanen, som nu föreslås bli lärarnas styrinstrument, inte tar barns digitala verklighet på allvar.

”Bekymrad över läget”

Professorerna menar att den föreslagna läroplanen ”Kunskap för alla” riskerar att hota likvärdigheten och fördjupa klyftorna mellan elever och svika dem som är mest utsatta. De tycker att det är anmärkningsvärt att den nya digitaliseringsstrategin som regeringen lade fram den 28 maj, betonar vikten av digital kompetens i vårt digitala samhälle, utan att ta upp skolans roll. De konstaterar att den sittande regeringens skolpolitik på digitaliseringsområdet har präglats av en restriktiv hållning. Skolväsendets nya digitaliseringsstrategi skrotades, den nya STEM-strategin tar inte upp digital kompetens och digitala verktyg omnämns inte längre i förskolans läroplan.

Jessica Mozakka, chef för digitalisering och innovation inom utbildningskoncernen Academedia efterfrågade under ett av seminarierna policys och riktlinjer från regeringen om AI i skolan så att de kan stötta sina rektorer och lärare på ett bättre sätt.

– De digitala inslagen i den nya läroplanen skulle behöva öka i stället för minska. Jag är väldigt bekymrad över läget som nu är och vad den nya läroplanen får för konsekvenser för likvärdigheten för våra elever i Sverige, säger hon.

”Skolor riskerar att göra fel saker”

Jannie Jeppesen, vd för Swedish Edtech industry, ansåg precis som många andra debattörer på seminarierna att Sverige behöver en digitaliseringsstrategi för skolan och riktlinjer för AI i skolan. Hon såg det som oansvarigt av regeringen att inte förse skolans aktörer med det.

– Att släppa AI helt fritt är farligare än att inte styra upp det, ansåg hon.

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande Sveriges Skolledare instämmer i kritiken efter AI-semenarierna:

– Utan nationellt ansvarstagande för AI i skolväsendet riskerar vi att skolor använder AI-verktyg för att göra fel saker snabbare, istället för rätt saker bättre. Med nationella riktlinjer kan vi säkerställa att den AI som faktiskt används är rättssäker, etisk och transparent, sade Ann-Charlotte Gavelin Rydman. 

Forskarnas förslag

Forskarna menar att den nya föreslagna läroplanen är omodern redan innan den kommit i bruk. De lyfter fem förslag i debattartikeln i GP för att läroplanen ska stå sig över tid:

  • Behåll och förtydliga begreppet digital kompetens i skolans läroplan.
  • Utveckla elevernas digitala kompetens på ett medvetet sätt genom hela skolsystemet.
  • Tillse att alla lärare får kompetens att kunna avgöra när digitala verktyg kan bidra till meningsfullt lärande.
  • Inkludera läsning via digitala plattformar som en del i att utveckla läsförmåga.
  • Säkra tillgången på assisterande digital teknik för barn med behov som en demokratisk rättighet och en möjlighet.

Fler nyheter