Stärkt samarbete mellan elever och rektor i nytt program
Carina Rudolph Lundberg är rektor på Anna Whitlocks gymnasium i Stockholm, en av de fem skolor som deltar i Ambassadörsprogrammet. Foto: Privat
Sveriges Skolledare
Ett nytt ambassadörsprogram ska stärka samarbetet mellan rektorer och elevkårer i gymnasieskolan.
Under ett år kommer utvalda rektorer och elevkårsaktiva fungera som ambassadörer med uppdrag att sprida kunskap och inspirera till ökat samarbete för att skapa tryggare och mer utvecklande lärmiljöer.
Sten Feldreich
redaktionen@skolledaren.se
Publicerad: 2025-10-16 14:54
En av de fem utvalda skolorna är Anna Whitlocks gymnasium i Stockholm som öppnade 2018 och som driver undervisningen i Anna Whitlocks anda. Anna Whitlock var en pionjär i skolvärlden i slutet av 1800-talet och införde en ny pedagogik med självstyrande elevråd, föräldradagar, koncentrationsläsning, fria ämnesval och omväxling mellan praktiskt och teoretiskt arbete.
Anna Whitlock menade också att föreningslivet är en viktig del i ett demokratiskt samhällsliv.
Så föreningslivet på skolan är något som Carina Rudolph Lundberg, rektor på Anna Whitlocks gymnasium, stöttar. Här finns en mängd intresseklubbar som drivs i föreningsform.
– Eleverna får lära sig hur man bildar en förening, hur de demokratiska beslutsvägarna fungerar och hur ekonomin sköts.
Påverkansutskott
Skoltidningarna är ett bra exempel i demokratiarbetet.
– Eleverna skriver om stort och smått och tidningarna gör att eleverna känner att de har en röst. Eleverna hos oss är alltid i centrum, det tror jag är en viktig nyckel. Vi vill att eleverna ska växa, att de ska komma hit och få lust att lära. Utbildning är identitetsskapande och i gymnasieåldern är det väldigt betydelsefullt.
Elevkåren på skolan har bildat ett så kallat påverkansutskott som driver specifika arbetsmiljöfrågor tillsammans med skolans elevråd, AW-rådet, som rör elevernas utbildning och där de fackliga organisationerna ingår tillsammans med arbetsgivaren. I samverkansrådet sitter elevskyddsombuden då det handlar om elevernas arbetsmiljö.
”Längre lektionspass”
Ambassadörsprogrammet är ett gemensamt initiativ från Sveriges Skolledare och organisationen Sveriges Elevkårer och arbetsmiljö och psykisk hälsa är temat under den första träffen för de utvalda ambassadörsskolorna. I enkäter som Sveriges Elevkårer gjort framkommer att elever tycker att det är stressigt i skolan och att den psykosociala miljön är jobbig.
– Där kanske vår skola sticker ut lite grann eftersom vi har längre lektionspass, så att man faktiskt hinner göra saker. Vi är också noga med att eleverna blir placerade i klassrummen och har sina bestämda platser. För det är också sådant som eleverna svarat på i enkäter; att de tycker det är jobbigt att gå in i klassrummen när de inte vet var de ska sitta någonstans. Eleverna måste känna att de är en del av den förändring de vill se.