Undersökning: Så många rektorer trivs med sitt jobb
Även om siffrorna backar något i Talis 2024, är det en klar majoritet av skolledare som är nöjda med sitt jobb – och tycker att fördelarna väger upp nackdelarna. Illustration: Getty Images
Teman
Över 90 procent av Sveriges rektorer är nöjda med sitt arbete och en majoritet anser att fördelarna tydligt uppväger nackdelarna.
– Det är det finaste uppdrag man kan ha. Rektorer har en stark drivkraft att skapa de bästa förutsättningarna för barnens och elevernas lärande och utveckling, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande i Sveriges Skolledare.
Håkan Söderberg
hakan.soderberg@skolledaren.se
Publicerad: 2025-12-02 07:00
LÄS ÄVEN: Svenska rektorer mer stressade över särskilt stöd
Tema: Drömjobbet
En rungande majoritet av de skolledare som deltog i undersökningen Talis 2024 trivs med sitt jobb. Och många anser att de nackdelar som finns vägs upp av fler fördelar. Här hittar du alla delar i temat från Skolledaren nr 8 2025.
Så många rektorer trivs med sitt jobb
Så trivs svenska förskolerektorer på jobbet
Därför vill vi fortsätta arbeta som skolledare
Det är i Talis 2024, den internationella undersökningen som tittar på lärares och rektorers vardag och inställning till yrket i olika länder, som de positiva siffrorna för arbetstillfredsställelse redovisas. Även om siffrorna backar något, är det en klar majoritet som trivs.
92 procent svarar ”håller helt med om” på påståendet att de på det stora hela är nöjda med sitt arbete. 87 procent anser att fördelarna tydligt uppväger nackdelarna med yrket. Något färre, men ändå 79 procent, skulle välja yrket om de fick chansen på nytt.
– Att vara rektor är ett fantastiskt jobb. För vad vore Sverige egentligen utan dem som dagligen leder och organiserar det viktiga arbetet inom förskola, skola och vuxenutbildning? Just det att göra skillnad för barn och elever är något som många rektorer känner starkt för, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.
Rektorernas arbetsmiljö är också i fokus på andra sätt i höst. Lill Langelotz, docent i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet, leder forskningsprojektet ”Rektorers emotionsarbete i utmanande tider” tillsammans med Åsa Hirsh, Göteborgs universitet, och Anette Forssten Seiser vid Karlstads universitet.
Vill bidra till att fler stannar i yrket
Syftet är att öka förståelsen för det känslomässiga arbete rektorer utför och att bidra till konkreta förändringar för att fler ska vilja stanna kvar i yrket. Projektet finansieras av Vetenskapsrådet, är fyraårigt och ska redovisas 2028. En utgångspunkt är en enkätundersökning på webben där man samlar in rektorers vittnesmål om kritiska händelser.
– Bara under första veckan fick vi ett hundratal berättelser, det är ett bra gensvar. Vi kommer också att ha casestudier på fyra olika grundskolor med olika förutsättningar och ett antal workshops med folk från skolmyndigheter, skolhuvudmän och Sveriges Skolledare, säger Lill Langelotz.
Regeringen har också sjösatt en rad förslag och tillsatt utredningar som kan komma att påverka rektorers arbetsmiljö. Som mobilförbud, skoluniformer, minskat elevinflytande och möjligen att kunna bestraffa elever – en formulering som skolminister Simona Mohamsson (L) vände sig emot och ville beskriva förslaget som ”gottgörande insatser”.
”I grunden det finaste jobb man kan ha”
Och mitt i allt detta står rektorn. Talis 2024 visar att även om man trivs på jobbet så upplever fler än hälften, 56 procent, mycket eller ganska mycket stress på jobbet och rektorsomsättningen är fortfarande hög. Problem som Sveriges Skolledare ständigt arbetar med. Mycket handlar om bristande resurser hos huvudmännen. Ann-Charlotte Gavelin Rydman skickar med ett budskap om något man kan påverka själv som skolledare.
– Att ordentligt ta reda på vilka förutsättningar som gäller när man byter eller tar ett nytt jobb. Vilka förväntningar finns på mig, hur ser budgeten ut, hur många behöriga lärare har vi, finns det pågående kränkningsärenden och finns någon mentor att vända sig till är sådant som kan vara bra att veta innan man tar ett nytt jobb, säger hon.
Men trots de problem som finns så känner alltså nio av tio stor arbetstillfredsställelse.
– Visst möter rektorerna motgångar men de står kvar, håller i och håller ut. Det är i grunden det finaste jobb man kan ha, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.
Talis 2024
Så svarar svenska rektorer på påståenden om trivsel i Talis 2024:
På det stora hela är jag nöjd med mitt arbete:
Sverige 2024: 92 %
Sverige 2018: 93 %
OECD 2024: 94 %
Fördelarna med det här yrket uppväger tydligt nackdelarna:
Sverige 2024: 87 %
Sverige 2018: 90 %
OECD 2024: 79 %
Om jag kunde välja på nytt skulle jag ändå välja det här arbetet/den här tjänsten:
Sverige 2024: 79 %
Sverige 2018: 85 %
OECD 2024: 83 %
Så gjordes undersökningen:
Talis 2024 (Teaching and Learning International Survey) är en internationell studie som undersöker bakgrund, yrkesvardag och inställning till yrket hos personal, lärare och rektorer i olika delar av skolan. Sverige har tidigare deltagit i Talis 2013 och 2018. Den här nationella rapporten redovisar resultat för lärare och rektorer som arbetar i grundskolans årskurs 7–9.
År 2024 deltog 53 länder, däribland 31 OECD-länder och regioner, inklusive alla nordiska länder.
I Sverige deltog 3 065 högstadielärare och rektorer från 183 skolor.
Vi har tidigare rapporterat om andra delar i Talis-undersökningen här.