Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Det här stressar svenska förskolerektorer mest

Lena Linnerborg. Foto: Linnéa Tammerås/Terri Lindholm

Svenska förskolerektorer har oftare fler enheter under sig, jämfört med de nordiska grannländerna. ”Det kan skapa en splittrad arbetssituation”, säger Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef på Sveriges Skolledare. Foto: Linnéa Tammerås/Terri Lindholm

Teman Nio av tio förskolerektorer trivs på sitt jobb. 83 procent av den svenska förskolepersonalen upplever att de har en en god kommunikation med rektor.
– Det är förstås glädjande besked, konstaterar Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef på Sveriges Skolledare.

Håkan Söderberg. Foto: Filippa Ljung

Håkan Söderberg

hakan.soderberg@skolledaren.se

Publicerad: 2025-12-02 14:00

LÄS ÄVEN: Förskolerektorn: ”Speglar hur fantastiskt det är att vara rektor”

LÄS ÄVEN: Svenska rektorer är mer stressade över särskilt stöd

Tema: Drömjobbet

På tisdagen redovisade projektledaren Cecilia Stenman och avdelningschefen Anna Castberg från Skolverket resultatet från den internationella undersökningen Talis Förskolan 2024 vid en presskonferens. Det är första gången som den svenska förskolan undersöks, så därför finns inget jämförelsematerial mot tidigare år. Däremot har man tittat och jämfört med Danmark och Finland som också deltar i undersökningen.

Det som lyfts är att 90 procent av personalen och rektorerna är nöjda med sitt arbete. Även relationen till vårdnadshavare och barnen får höga siffror. En annan positiv faktor är att 85 procent av förskolepersonalen upplever att det har ett bra samarbete med rektor.

– Det är mycket positivt. Det tyder på bra organisation att man känner rektors stöd. Förskolan har också en stark tradition att jobba i organiserade arbetslag som gör att känsla av att stå ensam är mindre, säger Lena Linnerborg.

Fler barn per personal i Sverige

Men det finns också mindre positiva faktorer som kommer fram i undersökningen. 41 procent av förskolepersonalen tror att de bytt yrke inom fem år. Troligen på grund av hög stressnivå. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen. Och här sticker Sverige ut i jämförelse med de nordiska kollegerna. I Sverige runt fem, i Finland och Danmark fyra barn per personal. Svensk förskolepersonal jobbar också fler timmar i veckan än i de andra länderna.

– Det låter kanske inte så mycket men i praktiken är det ganska stor skillnad och det kan vara en av orsakerna till att många lämnar yrket, säger Lena Linnerborg.

Brist på personal stressar rektorer

Av rektorerna upplever 30 procent hög stress – en lägre nivå än de danska och finska rektorerna. Huvudorsaken till den upplevda stressen är brist på personal. Brist på personal och för många barn per anställd är faktorer som kan ha stor betydelse för framtiden med tanke på den demografiska förändringen. Det föds allt färre barn och för varje år minskar barnkullarna drastiskt.

– Här finns något viktigt att skicka med till politiken. Kan man behålla resurserna så finns möjligheten att minska antalet barn per personal och påverka bristen på personal samtidigt, menar Lena Linnerborg.

Även Skolverket håller med om att resultatet kan öppna för förändringar.

– Budskapet är att förskolans arbetsmiljö är värd att tas på allvar och att det kan behöva tittas på till exempel personaltätheten, säger Cecilia Stenman vid pressträffen.

Fler förskolor per rektor i Sverige

Ytterligare en sak på den negativa skalan är hur förskolepersonal upplever statusen i samhället. Stöd från arbetsgivare och politiker upplevs som svagt. Endast 24 procent känner sig värdesatta och det är den lägsta andelen av alla länder. En sak när det gäller rektorer som också kan vara oroande är att svenska rektorer har fler än en förskola betydligt oftare än de nordiska kollegerna.

– Det är något att se upp med. Det kan skapa en splittrad arbetssituation, säger Lena Linnerborg.

”Tror mycket handlar om etisk stress”

Jeanette Kennerfalk, rektor på förskolan Trollet i Kalmar och förbundsstyrelseledamot i Sveriges Skolledare, säger i en intervju med Skolledaren.se att hon ser positivt på trivseln bland rektorerna. 

Samtidigt menar hon att det är en allvarlig signal att 41 procent av förskolepersonalen tänker byta jobb inom de närmaste fem åren. Stress är huvudorsaken att de vill lämna.

– Det är problematiskt när vi samtidigt vet att rektorsomsättningen är hög. Jag tror det handlar mycket om etisk stress. Att man har ett fantastiskt jobb där man gör skillnad för barn och deras framtid men att förutsättningarna inte räcker till för att göra det jobbet tillräckligt bra, säger Jeanette Kennerfalk. 

Fakta om Talis Förskola 2024

År 2024 deltog 17 länder, däribland våra nordiska grannar Danmark, Finland och Norge.

I Sverige deltog 1082 förskolepersonal och rektorer från 169 förskolor.

Enkäterna tog mellan 30 och 60 minuter att besvara.

Enkätsvaren samlades in digitalt i Sverige under våren 2024.

Talis ger information om förskolepersonal och rektorer på en nationell nivå.

Källa: Skolverket 

Bakgrund om Talis förskolan

Talis (the Teaching and Learning International Survey) förskolan 2024 är en internationell studie som undersöker personals och rektorers yrkesvardag inom förskolan. Syftet är att samla in uppgifter om de arbetsvillkor och förutsättningar som påverkar undervisningen och barnens omsorg. Talis förskolan genomfördes första gången 2018, och Sverige deltog för första gången i genomförandet 2024. Talis organiseras på internationell nivå av OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development). Skolverket ansvarar för genomförandet i Sverige utifrån de riktlinjer som OECD har tagit fram för alla deltagande länder.

Källa: Skolverket

Fler nyheter