Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Skolledare: Det här är vi mest stolta över att ha gjort i år

Margareta Thomsson, Hanna Adolfi, Henrik Fröling. Foto: Privat

Margareta Thomsson, Hanna Adolfi och Henrik Fröling om vad de är mest stolta över att ha genomfört i sin yrkesroll under året som gått. Foto: Privat

Enkät Distribuerat ledarskap, tilliten och förtroendet från personal och elever, ett lyckat förändringsarbete.
Här svarar tre skolledare på frågan: Vad är du mest stolt över att ha gjort i din roll som skolledare 2025?

Emelie Henricson. Foto: Sophie Lagerholm

Emelie Henricson

emelie.henricson@skolledaren.se

Publicerad: 2025-12-19 12:26

LÄS ÄVEN: Skolledare: Så hanterar vi vårt eget välmående i tuffa situationer

LÄS ÄVEN: Här är det bästa rådet jag har fått av en annan chef

LÄS ÄVEN: Rektorer: Så gör vi för att lyckas med rekryteringen

Margareta Thomsson, rektor för förskolorna i Bruksvallarna, Funäsdalen, Hede och Vemdalen

”Det jag är mest stolt över är mitt distribuerade ledarskap till min ledningsgrupp. Jag ansvarar för fyra förskolors pedagogiska arbete och jobbar så att ledningsgruppen själva analyserar, i SKA-arbetet, vilka utmaningar de har och vilka förbättringsområden som finns. Det gör att de har jobbat fram sina egna mål och inte mina. 

Personalen jobbar mycket med pedagogiska relationer (i bokcirkelform med Marie Erikssons bok ”Pedagogiska relationer i förskolan”) och vi hade en väldigt bra föreläsare, Sandra Lundgren, som pratade om uppdraget och om de sociala och kommunikativa relationerna i förskolan.

Vi har arbetat på det här viset i flera år och de förutsättningar jag har gett är planerings- och reflektionstid så att förskollärare på varje förskola leder skol­utvecklingsarbetet.”

Hanna Adolfi, biträdande rektor, Råsunda centralskola, Solna

”Jag funderade länge på frågan och kunde inte komma på en enskild sak, då jag insåg att jag är stolt över allt jag gjort och gör som skolledare. Vissa dagar kanske jag inte är på topp, när trötthet och frustration kan ta sig fel uttryck. Och så har jag haft andra dagar, dagar där jag gör saker som kan komma att förändra en persons riktning i livet.

Jag är stolt över alla dessa saker, mina lågvattenmärken som visar att vi trots allt bara är människor, även i vår roll som skolledare, och vi känner och agerar som alla andra i samhället gör när vi blir frustrerade och stressade.

Och så raka motsatsen, alla de samtal och stunder som kan komma när man minst anar det, som innebär förtrolighet, tillit och trygghet – i svåra likaväl som lättsamma situationer.

Med det sagt kanske jag är mest stolt över att jag känner att mina medarbetare och skolans elever visar tillit och förtroende för mig som skolledare, kollega och medmänniska.”

Henrik Fröling, rektor Tingvallagymnasiet, Karlstad

”Det jag är allra mest stolt över under 2025 är att vi tillsammans vågade tänka om. Från en personalstruktur där ordning stod i centrum, till en där lärande och elevens studiefokus fick ta en central plats. Vi utmanade ”gamla” roller där stödfunktioner tidigare ofta handlade om att se till att eleverna inte störde och ersatte de med strukturer där man förstärker studiemiljön, aktivt driver lärprocesser och jobbar proaktivt i stället för reaktivt.

Den förändringen har inte bara handlat om nya professioner och personer utan har satt tonen för en kultur som säger: ”Här är det lärandet som räknas. Här är du elev och du ska växa!” Vilket flyttat samtalet från “Hur får vi lugn?” till “Hur får vi lärande?”.

För framtiden ser jag ännu mer att vår tid som skolledare kräver att vi är verkliga förändringsledare. Ifrågasätt förlegade roller, negativa kulturer och strukturer som bromsar utveckling, och sätt alltid barn- och elevfokus först. Inte fokus på eleven utan elevfokus i allt vi gör.”

Fler nyheter