Hitta läsningen för dig som skolledare här

Ett urval av böcker som Skolledaren skrivit om det senaste året.
Böcker Nyfiken på litteratur som kan inspirera och ge nya insikter som skolledare? Här samlar vi några av det senaste årets boktips i Skolledaren.

Emelie Henricson
emelie.henricson@skolledaren.se
Publicerad: 2025-06-13 11:49
LÄS ÄVEN: Rektorns bästa boktips: En fantastisk motivator
Ledningsgrupp i skolan
Peter Fowelin, Gothia kompetens
En bok för rektorer, biträdande rektorer, arbetslagsledare och utvecklingsledare, som vägleder i hur man kan skapa stabilitet och kvalitet i ledningsarbetet. Genom praktik och teori vill författaren Peter Fowelin, organisationskonsult med bakgrund i skolan, bidra med verktyg för att kunna effektivisera ledningsgruppen. Här finns också exempel på fallgropar som går att undvikas.
Lyssna på medarbetarna och lyckas med utveckling
Inger Aspåker, Konkret Utveckling
Inger Aspåker arbetar som utvecklingsstrateg och är aktuell med en ny bok med fokus på att utveckla verksamheten tillsammans med medarbetarna. Hon menar att nyckeln till att lyckas med utveckling av verksamheten, är att låta medarbetarna definiera och driva förändringen. Boken bygger på teori, metod och tips och har även en tillhörande digital utbildning med coachning och handledning över Zoom.
Kvalitet i vuxenutbildning
Johanna Mufic, Studentlitteratur
Johanna Mufic, universitetslektor i pedagogik med inriktning mot organisation och ledarskap vid Stockholms universitet, är aktuell med, vad som beskrivs som, en ”kritisk uppgörelse med kvalitetsbegreppet” inom vuxenutbildning. Författaren vill undersöka begreppet kvalitet och peka på negativa aspekter som hon ser att kvalitetsarbetet kan ge. Samtidigt vill Johanna Mufic presentera alternativ för vuxenutbildningens arbete med kvalitet, eller ”nycklar”, som hon beskriver det.
Krishantering i skolan: före, under och efter en allvarlig händelse
Katarina Tingström, Gothia kompetens
Våldsdåd inom skolans väggar, elever eller lärare som avlider eller förlorar någon närstående. Katarina Tingström guidar till en fungerande krisorganisationen i sin bok riktad till skolledare. Här hittar du en längre intervju med Katarina Tingström.
Upptäck skolans döda vinklar
Lina Wallin, Studentlitteratur
Lina Wallin är utbildad lärare och rektor, och förälder till barn med särskilda behov. I sin bok vill hon ringa in det hon kallar ”skolans döda vinklar”, problem som uppstår i dialogen inom skolan. Det kan röra dialogen inom personalgruppen, mellan elev och lärare, och mellan skolan och hemmet.
I boken lyfter hon fram hur dessa ”döda vinklar” kan upptäckas, förebyggas och åtgärdas – genom elevcentrerad dialog. För skolledare vill hon lyfta fram råd kring organisationen och en lokal skolkultur, att ha en medveten dialog med hemmet och motivationshöjande insatser. Lina Wallin vill att boken ska ge stöd att hitta nya infallsvinklar på ett uppstått problem och samtidigt uppmuntra till att se vilka resurser som redan finns tillgängliga genom resursinventering.
Hedersförtryck – så kan skolan motverka det
Påhl Ruin, Lärarförlaget
Begreppet ”heder” lades till i läroplanen inför läsåret 22–23. Samtidigt är mörkertalet stort kring hur många barn och elever som lever med hedersförtryck.
Författaren och journalisten Påhl Ruin har gett ut boken ”Hedersförtryck – så kan skolan motverka det”. Läs en längre intervju med Påhl Ruin här.
Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap – en handbok
Emma Dahl, Lärarförlaget
Med boken ”Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap – en handbok” vill Emma Dahl, rektor och rektorsutbildare, få fler rektorer att stanna i yrket – och driva skolutveckling på ett långsiktigt hållbart sätt.
Ledarskapets didaktik – att leda medarbetare i förskolan
Bim Riddersporre och Sven Persson, Natur & Kultur
Vem ska jag leda och vilket ledarskap behöver mina medarbetare? Det är de didaktiska frågorna som Bim Riddersporre och Sven Persson lyfter fram i boken, riktad till ledare inom förskolan, för att ge en bild av hur du som skolledare kan anpassa ledarskapet efter behoven.
Som exempel på frågor att reda ut ges: när ledarskapet behöver vara nära i vardagen respektive fungera strategiskt, vilka som ska ges en bra verksamhet (vilka barn och vårdnadshavare finns) och hur uppdraget ser ut i ett kompensatoriskt perspektiv.
Leda för likvärdighet
Åsa Hirsch och Mette Liljeberg, Gleerups
En rad erfarna skolledare och forskare samlas i den här antologin, som beskriver hur skolan kan bli mer likvärdig, och ge alla elever samma förutsättningar oavsett bostadsort eller förutsättningar.
Boken vill ge en bild av skolledarens betydelse för att utbildningen ska bli likvärdig och inkluderande, och tittar särskilt på skolor i socioekonomiskt utsatta områden. Författarna vill ge en analys av både skolutveckling och ledarskap utifrån områdeskontext, skolans förutsättningar, rektors möjligheter att leda i ett kompensatoriskt uppdrag och rektors ledning av undervisningsutvecklingen.
Rektor att lita på – om förtroende och tillit i skolan
Annika Hällson (Sivart förlag)
Annika Hällson har arbetat som skolledare i över 30 år. I ”Rektor att lita på” för hon samman forskning om förtroende och tillit i ledarskapet med sina egna erfarenheter. Boken tar även upp skolutveckling och hur bristen på tillit kan påverka ledarskapet på skolan. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor att använda i diskussioner.
Pinpointing – kompetensutveckling som gör skillnad
John Steinberg, Gothia kompetens
Med modellen pinpointing ska du som leder kompetensutveckling kunna skapa hållbara förändringar, genom att bryta ned abstrakta, övergripande mål till konkreta beteenden som lättare går att följa upp. Boken innehåller metoder för att planera och genomföra utbildningsinsatser, med ett beteendeperspektiv.
Krisledarskap i praktiken – att leda genom svåra tider
Aida Alvinius (Gothia kompetens)
Aida Alvinius är professor i ledarskap och ledning vid Försvarshögskolan, och är aktuell med en bok kring ledarskap i kristider. Syftet är att kunna leda organisationen under de utmaningar som hela samhället ställs inför i dag. Boken ger bland annat strategier för att möta utmaningar, hantera emotionella påfrestningar och vägledning kring kriskommunikation.
Bygga och leda en skola
Cathrine Sahlsten, Solentro förlag
Skolledaren Cathrine Sahlsten har lång erfarenhet av att leda skolor, och har bland annat utsetts till Årets rektor av Stockholms stad (2021). Nu har hon skrivit och gett ut en bok om sina erfarenheter. Boken omfattar frågor som hur man bygger upp sin organisation och ledningsgrupp, elevhälsa, systematiskt kvalitetsarbete, Skolinspektionen – och dilemman en rektor kan möta i sin vardag.
Rektorn en superstrateg – ledarskap och medarbetarskap i förskolan
Kristina Dellholm, Gothia kompetens
Kristina Dellholm har en bakgrund som företagssköterska, rektor inom förskolan och KBT-terapeut. Nu har hon kombinerat sina kompetenser i en handbok som ska stötta förskolerektorer att navigera utmaningar med stora personalgrupper. Läs en längre intervju med Kristina Dellholm här.
Distribuerat ledarskap och förbättringsarbete
Mette Liljenberg, Studentlitteratur
I en andra upplaga av boken tar universitetslektorn och rektorsutbildaren Mette Liljenberg in ny forskning kring distribuerat ledarskap. Här samlas praktiska beskrivningar av ett distribuerat ledarskap och exempel kring pedagogiskt ledarskap, arbetslagets funktion och lärande organisationer. Boken har i denna upplaga också anpassats för förskolan.
Tidiga insatser och barns utbildningsvägar
Johanna Lundqvist, Natur & Kultur
Johanna Lundqvist, universitetslektor och biträdande professor, forskar om tidiga insatser, inkludering och barns utbildningsvägar från förskola till skola. Nu är hon aktuell med en bok fokuserad på just tidiga, specialpedagogiska insatser. Här lyfter hon fram aktuell forskning och ger praktiska exempel kring inkluderande lärmiljöer och barns utbildningsvägar i de tidiga skolåren.