Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Checklista: Så blir ledarskapet mer hållbart

Illustration: Björn Öberg

Illustration: Björn Öberg

Teman Sveriges kommuner och regioner (SKR) har tagit fram en checklista för hållbart ledarskap på skolans område. Här är frågorna du kan ställa för att få syn på hur hållbart ledarskapet egentligen är.

Publicerad: 2025-08-21 07:00

Läs alla delar i Tema: Rektorskarusellen

Mål och arbetsuppgifter

  • Finns det tydliga mål för verksamheten?

Krav och arbets­belastning

  • Upplevs chefsuppdraget som tydligt?
  • Är det tydligt vilka mål som ska prioriteras vid tidsbrist och alltför hög arbetsbelastning?
  • Har cheferna en levande dialog om sina uppdrag i relation till krav och resurser?
  • Är det möjligt att ta rast eller paus i arbetet?

Resurser

  • Är antalet underställda medarbetare rimligt i förhållande till uppdraget?
  • Får chefer tillräckligt stöd med administrativa uppgifter för att klara uppdraget?
  • Är det klart och tydligt vilka befogenheter som befattningen/befattningarna har?
  • Finns det möjligheter att påverka de resurser som tilldelas chefen/cheferna? (Ekonomi, personal, lokaler och så vidare.)

Stöd

  • Finns det utrymme och möjlighet att få stöd och hjälp från närmast överordnad chef?
  • Genomförs regelbundna möten med närmast överordnad om: Uppdrag, resurser och organisatoriska förutsättningar? Verksamhetens resultat, utveckling och ekonomi?
  • Finns det möjligheter till kollegialt stöd från chefer på samma organisatoriska nivå?

Kunskaper

  • Vet chefer och arbetsledare hur de kan förebygga ohälsosam arbetsbelastning?
  • Vet chefer och arbetsledare vilka åtgärder de kan genomföra för att minimera risker med arbets­tidens förläggning?
  • Vet chefer och arbetsledare vad kränkande särbehandling är?
  • Vet chefer och arbetsledare hur kränkande särbehandling kan hanteras och förebyggas?

Introduktion

  • Har alla fått introduktion?
  • Upplever nya chefer att de har fått god insikt och kunskap om sin nya arbetsplats och roll?

Riskbedömning

  • Ges chefen/cheferna stöd i att prioritera arbetsuppgifter av närmast överordnad chef vid hög arbetsbelastning?
  • Vidtar närmaste chefen åtgärder för att motverka arbetsuppgifter och arbetssituationer som är starkt psykiskt påfrestande och kan leda till ohälsa hos cheferna?
  • Görs riskbedömning, handlingsplan och uppföljning enligt rutin?
  • Vid behov – anlitas företagshälsovården i frågor som rör hälsa, arbetsmiljö och rehabilitering?

Ansvar

  • Har samtliga chefer signerat en fördelning av arbetsmiljö­uppgifter?
  • Upplever cheferna att de har tillräckliga kunskaper, resurser och befogenheter för sina arbetsmiljöuppgifter?
  • Är samtliga chefer medvetna om sina åtaganden och att de kan returnera arbetsmiljöuppgifter när de inte har kunskap, resurser eller befogenheter?

Källa: Sveriges kommuner och regioner (SKR)

Fler nyheter