Här är erfarna rektorns fem råd om skolledarskap
Rektor Alf Solander har bland annat skrivit boken ”Konsten att leda en skola”. Den handlar om kontinuitetens betydelse för skolframgång. Foto: Sophie Lagerholm
Teman Genom stabilt och kontinuerligt ledarskap vände rektor Alf Solander och ledningsgruppen på Tumba gymnasium en skola i kris till en med toppresultat. Här delar han med sig av fem råd kring skolledarskap utifrån sina erfarenheter – som både ger effekt på skolan och gör ditt eget ledarskap hållbart.
Håkan Söderberg
hakan.soderberg@skolledaren.se
Publicerad: 2025-08-21 07:00
LÄS ÄVEN: Stabilt ledarskap vände en skola i kris
1. Ha ordning och reda
”Ordning och reda är jätteviktigt, att hålla på rutinerna. Vi ställer nästan aldrig in några möten. Är vi tvungna så måste vi snabbt hitta en annan tid. Jag vet hur det kan bli om man inte håller rutiner och lyssnar till alla anledningar att ställa in. Därför är jag jättefyrkantig när det gäller de här kommunikationsytorna.”
2. Var synlig
”Var alltid synlig som skolledare. Är man upptagen mycket så får man planera sin synlighet. Jag brukar stå åtminstone ett par gånger i veckan och ta emot alla elever som kommer med pendeltåget. Min kollega Andreas Hammarstedt är morgontidig och möter eleverna på skolan. På fredagar kan man stå där och säga: 'Det är lugnt, snart är det måndag igen och ni får komma hit igen.'”
3. Ha vita fläckar i kalendern
”Som skolledare ska man alltid ha vita fläckar i sin kalender. Många har en tendens att fylla alla veckans dagar och timmar med innehåll. Skolledare kan också vara upptagna med dokument och annat som har med förvaltningen att göra. Det kan ta upp till en heldag i veckan ibland. En bra rektor ska ha vita fläckar då man kan ta upp sådant man inte hunnit lösa, läsa mejl eller kanske bara ha tid för lite eftertanke. Man får säga nej till andra saker ibland. Jag ser alltid till att ha två halvdagar i veckan som inte är uppbokade. Det kan vara svårare för skolledare på mindre skolor, men lite vita fläckar är bra att ha.”
4. Var på plats
”Skolan är den viktigaste arbetsplatsen och där ska man vara i första hand. Visst kan det hända att man kan jobba på distans eller ha Teams-möten ibland. Men mycket av dynamiken går förlorad. Kärlen för kommunikation urholkas. Det är i vardagen som många problem blir lösta. Vi i skolledningen lämnar skolan en gång i månaden för en heldagskonferens. I övrigt är det på skolan som kärnverksamheten sker.”
5. Var rättvis
”Om en ledare ska vara framgångsrik över tid krävs att man alltid är rättvis och behandlar alla lika, det gäller både elever och personal. Människor är väldigt känsliga för om kollegor favoriseras eller får olika typer av fördelar, till exempel när det gäller tjänstefördelning eller arbetstider. Ska en skolledare upprätthålla sin trovärdighet finns inga undantag. Då måste man försöka behandla alla så jämlikt och rättvist som möjligt även om det kan kännas väldigt fyrkantigt mellan varven att säga nej till saker. Men egentligen ska man ställa sig frågan: ”Om jag gör så här för läraren C, vill jag då göra likadant för alla på skolan?” Om svaret är nej, måste man säga nej också till läraren C, i annat fall urholkar man sin ställning som chef.”