Ledare: Skolan behöver ett öppet och tryggt klimat
Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande för Sveriges Skolledare. Foto: Ola Westerberg
Ledare ”Jag ser med oro på det hårdnande debattklimatet och menar att vi inom skolan har ett extra stort ansvar för att själva föregå med gott exempel”, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande för Sveriges Skolledare.
Ann-Charlotte Gavelin Rydman
Förbundsordförande Sveriges Skolledare
Publicerad: 2025-09-29 12:32
Denna ledare publicerades i Skolledaren nr 6 2025.
Jag är glad och stolt över att få leda ett förbund som ger frågor om yrkesetik och professionalitet så stort utrymme. Inrättandet av ett yrkesetiskt råd har mötts av positiva reaktioner såväl inifrån förbundet som från andra samhällsaktörer. Det ska bli intressant och viktigt att följa de diskussioner som det yrkesetiska rådet kommer att föra tillsammans med förbundsstyrelsen.
För diskussioner behövs. Jag blir både skakad och ledsen över den tråkiga och oförsonliga ton som kan prägla inlägg i skoldebatten i dag. Fultolkningar av andras åsikter har blivit det nya normala. Debattörer som vill föra fram alternativa synsätt kan få såväl sina avsikter som sin människosyn ifrågasatt. Jag ser med oro på detta hårdnande debattklimat och menar att vi inom skolan, som har statens uppdrag att utbilda och fostra barn och ungdomar i såväl värdegrundsfrågor som demokratiska principer, har ett extra stort ansvar för att själva föregå med gott exempel. Det kanske låter präktigt, men alternativet är så mycket värre.
”Viktigare än någonsin att visa på en alternativ väg”
Vi skolledare vet också hur snabbt en organisations arbetsklimat kan försämras av dogmatiker som sätter sig till doms över vilka förslag som får läggas fram och vilka som är fel från början. Sådana arbetsgrupper fungerar sällan bra. En personalgrupp som i stället präglas av öppenhet, tillit och respekt får också kraft att skapa samma miljö i barn- och elevgrupperna. I våra yrkesetiska riktlinjer tar förbundet också tydlig ställning för vikten av respektfullt bemötande och ett öppet och tryggt klimat.
Det är viktigare än någonsin att vi i skolan visar på en alternativ väg än den som leder mot ökad polarisering och hårdnande ton i samhällsdebatten. Vi ska visa att olikheter inte är ett hot, utan en möjlighet till lärande och utveckling. Vi ska visa att respekt inte betyder enighet i allt, utan viljan att förstå och bemöta varandra med värdighet. Här kan elevhälsans breda uppdrag – att främja, förebygga och stödja – bli en förebild.
”Krävs en sammanhållen elevhälsa”
Elevhälsan har en central roll i arbetet med att skapa goda förutsättningar för bra utbildning för alla barn och elever. Deras kompetens kring psykisk hälsa, socialt klimat och förebyggande insatser bidrar till att skapa goda förutsättningar för trygghet och studiero. När elevhälsans perspektiv vävs samman med det pedagogiska uppdraget kan vi tidigt upptäcka hinder för lärande och tillsammans skapa lösningar som stärker både individen och gruppen. Elevhälsans arbete är inte ett sidospår utan en integrerad del av skolans kärnuppdrag. Det betonar jag i alla sammanhang jag kan.
Den uppdelning av elevhälsan mellan lärande och vård som vissa politiska partier verkar vilja se tror jag skulle bli direkt kontraproduktiv. Vill vi ha ett samhälle som präglas av sammanhållning och tolerans måste grunden byggas av en utbildningssektor som också har inkludering som huvudprincip. Och för att lyckas med det krävs en tvärprofessionell och sammanhållen elevhälsa.
Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande för Sveriges Skolledare