Deras forskning ska göra rektorskapet mer hållbart

Roger Persson och Ulf Leo vid Lunds, respektive Umeås, universitet har länge forskat om hållbart ledarskap för rektorer. Nu är de aktuella med en ny del i projektet "Skolledarnas arbetsmiljö del 2”. Här på bild efter deras föreläsning på SETT-mässan. Foto: Sophie Lagerholm
Arbetsmiljö
Vad gör redan skolledare och vad vill de göra för ett få ett mer hållbart ledarskap? De frågorna söker forskarna Ulf Leo och Roger Persson svar på i sitt projekt ”Skolledarnas arbetsmiljö del 2”.
– Jag tror absolut att det finns hopp för en bättre situation, säger Ulf Leo.

Håkan Söderberg
hakan.soderberg@skolledaren.se
Publicerad: 2025-04-14 11:50
LÄS ÄVEN: Så kan arbetsmiljön förbättras – om rektorn själv får bestämma
LÄS ÄVEN: Mission impossible – så kan rektorns arbetsmilö förbättras
LÄS ÄVEN: Var fjärde rektor riskerar att bli utbränd
Svaren söker de tillsammans med rektorer i workshoppar i olika skolorganisationer som fungerar bra från norr till söder. I små och stora kommuner. Sju kommunala och en privat. På SETT-mässan i Kista fanns de på plats på torsdagen för att berätta om den pågående studien, vars slutrapport kommer senare i år.
– Vi har prioriterat organisationer där det fungerar bra. Vi har gått på djupet och det kommer även att finnas förslag till åtgärder i vår slutrapport. Det vi ser är att det skiljer sig oerhört mellan olika kommuner när det gäller organisationer, förhållande till närmaste chef, rollkonflikter och så vidare. Så det är svårt med allmänna åtgärder som gäller överallt, säger Ulf Leo.
55 procent hade lämnat yrket
Ulf Leo som är docent vid Centrum för skolledarutveckling i Umeå och Roger Persson som är docent vid institutionen för psykologi vid Lunds universitet har länge intresserat sig för skolledarnas situation. 2021 presenterade de studien ”Skolledares arbetsmiljö del 1” om skolledares organisatoriska förutsättningar, stressrelaterad psykisk ohälsa, personalrörlighet och förbättringspotential.
Drygt 2000 skolledare från samtliga 290 kommuner i landet deltog. Svaren rymde både kommunala skolor och friskolor och innefattade samtliga skolformer från förskola till vuxenutbildning. I den konstaterades att var fjärde skolledare av de tillfrågade riskerade att bli utbrända och att rektorsomsättningen var mycket hög. Inom sex år hade 55 procent lämnat rektorsyrket och många av dem hade lämnat skolans värld helt och hållet.
”Gått djupare”
Studien utmynnade i en åtgärdsplan som innehöll punkter som tydligare reglering av rektorsuppdraget, användarvänliga IT-system, mer stöd från HR, introduktion och utbildning för nya rektorer, regelbundna medarbetarsamtal om den egna arbetssituationen, arbetsplatsträffar om den egna arbetsmiljön och ett tak för antalet medarbetare.
– Det är en åtgärdsplan som gäller även idag eftersom problemen finns kvar. Men nu har vi gått djupare och fokuserat på organisationer som fungerar. Så vi hoppas kunna ge mer tydlighet till åtgärderna, säger Ulf Leo.
Det var den dystra statistiken från den första studien som väckte viljan att gå vidare.
– Rektorn har ett jobb som är utsatt på många sätt. Rollen gör att man engagerar sig i medarbetare, vårdnadshavares och elevers situation men glömmer bort sin egen arbetsmiljö. Därför är forskningen viktig, säger Ulf Leo.