Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Riksdagspolitikerna om reformtakten: ”Full respekt för oron”

Anders Ygeman, Josefin Malmqvist. Foto: Lenita Jällhage

Anders Ygeman (S) och Josefin Malmqvist (M), utbildningspolitiska talespersoner under Almedalsseminariet "Rektorsrollen i reformstormen”, som arrangerades av Sveriges Skolledare. Foto: Lenita Jällhage

Almedalen Riksdagspolitikerna och utbildningspolitiska talespersonerna Josefin Malmqvist (M) och Anders Ygeman (S) deltog under onsdagen i Sveriges Skolledares välbesökta seminarium om hur rektorer påverkas av den mängd reformer som nu införs i svensk skola.
Här svarar de på den oro som lyftes från skolledare och kommunpolitiker.

Lenita Jällhage. Foto: Filippa Ljung

Lenita Jällhage

lenita.jallhage@skolledaren.se

Publicerad: 2026-06-24 16:29

LÄS ÄVEN: Fullsatt reformdebatt under Almedalen: Vi rektorer behöver tydlighet

LÄS ÄVEN: Beskedet: Så säger politikerna om rektorsutredningen

– Jag har full respekt för oron som detta innebär att alla reformer kommer samtidigt men det finns en planering och ett uppdrag till Skolverket att förbereda den här samordnade implementationen av reformerna just för att de inte ska komma vid olika tidpunkter utan hänga ihop, säger Josefin Malmqvist.

Hon menade också att det är viktiga reformerna som är efterfrågade bland rektorer och lärare och att det kommer underlätta och förbättra skolan när implementeringen väl är genomförd. Hon önskade att rektorsutredningen hade varit på plats men eftersom den var försenad och kom först i januari i år så har det inte varit möjligt att besluta om den under mandatperioden.

– Men det är ett väldigt tydligt löfte från mig och Moderaterna att om vi vinner valet i höst och får mandatet att fortsätta i regeringen så kommer den att bli verklighet, säger Josefin Malmqvist.

”Ett antal liknande problem”

Anders Ygeman tror att implementeringen av reformerna kommer bli tuffa även om han ser att det är goda intentioner så är det ganska mycket som är osäkert.

– Vi har ett nytt betygssystem som bygger på digitala nationella prov och central rättning men i Skolverkets plan finns det inte ens 2031 möjligheter att genomföra de proven och betygssystemet ska fungera 2028. Och det finns ett antal andra sådana liknande problem, säger han.

Men i stort är han ändå positiv till reformerna även om han ser en del farhågor.

– Mest positiv är jag till att avskaffa F-betyget. I Sverige slås fler elever ut än i något europeiskt land, alltså går ut skolan utan godkända betyg, säger han.

Positiva till rektorsutredningen

Josefin Malmqvist säger lite syrligt att hon inte utesluter att uppdraget som Skolverket har att införa digitala nationella prov kan komma att läggas över på någon annan som är ”bättre lämpad” att utföra uppdraget utan att behöva vänta nio år till en kostnad av en miljard kronor senare.

För att få rektorer att stanna kvar och mäkta med sitt uppdrag säger Josefin Malmqvist att förslagen i rektorsutredningen ”Rektor i fokus” genomförs och att det pedagogiska ledarskapet stärks och minska den administrativa bördan. Moderaterna vill också se ett rektorslyft och arbeta för att säkerställa att ansvar och mandat ska hålla ihop och att rektorerna får större mandat.

Anders Ygeman delar hennes uppfattning kring rektorsutredningen. Han anser att det är en bra utredning och att det är viktigt att genom lagstiftning stärka det pedagogiska ledarskapet. Han tror också att det är viktigt att se till att finansiera reformerna så de går att genomföra på ett bra sätt annars kommer rektorer riskera att hamna i skottgluggen mellan förväntningar och bristande möjligheter att genomföra uppdragen.

Fler nyheter