Hoppa till huvudinnehåll

Fredagsreflektioner: Coacha mer – så vinner laget!

Biträdande rektor Carolin Lindström delar med sig av sina Fredagsreflektioner.

Krönika Carolin Lindström, biträdande rektor i Tierps kommun, reflekterar regelbundet över sin roll som ledare. Hon märker att hon fortfarande trillar i fällan att enbart fokusera på vad hon kan göra bättre. Denna vecka delar hon med sig av insikten om – och vikten av – att se sina styrkor. Varsågoda: Fredagsreflektioner.

Publicerad: 2023-11-24 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:30

Det finns en stor fallgrop kring självreflektion. Jag har själv har trillat dit flera gånger och trillar fortfarande dit. När jag reflekterar och analyserar kring mig själv i min yrkesroll är det oerhört lätt att fokusera på det som jag behöver utveckla.

När jag reflekterar kring veckan som gått skriver jag ofta ner vad som gått bra och mindre bra. Jag väljer sedan ut det som gått mindre bra, det som jag känner att jag behöver utveckla och så reflekterar och analyserar jag på djupet kring det. Jag väljer nästan aldrig att gå på djupet med det jag har gjort bra, mina styrkor.

Detta är något som jag märkt inte är hållbart. Självklart ska vi arbeta med det som vi behöver utveckla. men vi behöver också våga lägga fokus på det positiva – då växer vi som människor.


Jag arbetar för att hitta en balans kring att djupdyka i både styrkor och utvecklingsområden. En första strategi som jag börjat använda mig av är att gå tillbaka i reflektionsboken och läsa mina reflektioner och analyser från föregående läsår eller termin. Genom att göra det kan jag tydligt se hur jag utvecklats inom flera områden. Detta boostar mig och jag kan verkligen se vilken effekt självreflektionen ger.

Nedanstående utdrag är från min reflektionsbok för nästan exakt ett år sedan:
Ibland känns det som att jag bara springer, jag springer på varenda boll och vill vara behjälplig för alla. Jag vill så mycket men jag hinner inte, jag räcker inte till. Jag vill vara behjälplig för medarbetarna, finnas där, vara närvarande, utmana och inspirera. Hålla mig ajour med litteratur för att kunna vara den pedagogiska ledaren som jag önskar. Men det är jag inte i dagsläget. Det känns som att jag bara springer på alla bollar och släcker bränder. Jag behöver jobba för att hitta en strategi kring detta för att det ska vara hållbart för mig som ledare samt för att jag ska kunna nå den kvalitet som jag önskar på mitt ledarskap.”

När jag tittar tillbaka på detta utdrag ser jag en person som vill så mycket, vill vara alla till lags, vill hjälpa till och underlätta. I dag kan jag verkligen se hur långt jag kommit i detta, så här ett år senare.

I dag springer jag inte på alla bollar, jag vågar i stället bolla tillbaka. Det gör jag genom att använda mig av ett mer coachande förhållningssätt där jag ställer frågor för att stötta, vilket i sin tur skapar förutsättningar för medarbetarna att lösa dilemman själva. Det stärker medarbetarna och det visar även på att jag har en tilltro till deras egen förmåga. I stället för att säga ”Jag fixar det, släpp det du.” eller ”Gör så här så löser det sig.” – vad förmedlar det för känsla av tilltro till medarbetarens egen förmåga?

Vissa medarbetare tycker säkerligen att det är skönt att lämna över bollen. Däremot är det inte hållbart i det långa loppet. Med det coachande förhållningssättet skapar vi en mer hållbar organisation där vi har en tilltro till varje individs förmåga.

Så ta på dig fotbollsskorna, vässa de coachande frågorna och våga bolla tillbaka!

 

Krönika: Felaktighet om delaktighet

Premiär: Carolin Lindström ny krönikör på Skolledaren

LÄS MER Fler krönikor på Skolledaren.se

Krönika: Lägg upp fötterna på bordet en stund

Krönika: "En likvärdig skola? Pyttsan!”

Nya grepp efter skrotade digitaliseringsstrategin

Digitalisering Regeringen har nu slutgiltigt beslutat att skrota Skolverkets förslag till ny digitaliseringsstrategi. Skolverket ska i stället ta fram allmänna råd eller rekommendationer.– Så ser vi till att vi går från skärmtid till lästid, säger skolminister Lotta Edholm (L).

Lärarens fräcka bedrägeri: Nya rutiner ska hindra fortsatt fusk

Aktuellt Den 47-årige värmländske lärarvikarien riktade sexanklagelser mot sig själv i mejl till kommuner och politiker. Han blev då utköpt av kommunerna som snabbt ville bli av med honom. Sammanlagt har han fått in minst 328 000 kronor. – Det är chockerande att han lyckats lurat systemet på det här sättet, konstaterar Henrik Fröling, lokalordförande för Sveriges Skolledare i Karlstad.

Rektor som stöttar en stark elevkår främjar demokratin

Demokrati Senaste avsnittet av Skolledarkvarten handlar om elevinflytande och demokrati. Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, intervjuas av Sveriges Skolledares Lena Linnerborg. Ett av Embla Perssons medskick till landets rektorer är att bygga fasta strukturer för samverkan mellan elever och skolledning.

Rektorn Mostafa Geha har släppts från fängelset i Libanon

Aktuellt Hedemorarektorn Mostafa Geha släpptes på fredagen från militärdomstolen i Libanon efter beslut att lägga ned åtalet mot honom.– Det är underbart att äntligen vara fri och att militärdomstolen fattade beslut om att lägga ned åtalet. Det har varit fruktansvärt i fängelset, säger Mostafa Geha till Skolledaren.se.

Hämtar fler